فعالية برنامج قائم على البنائية في مواجهة الإرهاب المعلوماتي لدى طلاب جامعة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسمي التربية الخاصة وعلم النفس التعليمي کلية التربية - جامعتي الطائف والأزهر

2 أستاذ علم النفس المشارک(المساعد) کليتي الآداب والتربية - جامعتي الطائف والأزهر

3 أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية - جامعة الطائف

4 أستاذ علم النفس المساعد عمادة الدراسات المساندة – جامعة الطائف

المستخلص

 هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على البنائية في مواجهة الإرهاب المعلوماتي لدى طلاب جامعة الطائف، وتکونت عينة البحث من (17) طالبًا، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين، الأولى (9) طلاب بالمجموعة التجريبية، والثانية (8) طلاب بالمجموعة الضابطة، حيث أعد الباحثون (مقياس الإرهاب المعلوماتى ، والبرنامج التدريبي القائم على البنائية) وتعرضت المجموعة التجريبية للبرنامج التدريبي القائم على البنائية بواقع (17) جلسة بمعدل جلستان أسبوعيًا، وبعد انتهاء البرنامج التدريبي تم تطبيق مقياس الإرهاب المعلوماتى، وتم إعادة التطبيق بعد مرور شهر من التطبيق الأول، ولمعالجة النتائج والتحقق من صحة الفروض تم استخدام اختبارى مان ويتنى، ويلکوکسون وتوصلت نتائج البحث إلى تفوق طلاب المجموعة التجريبية خلال القياس البعدي عند مقارنتهم بطلاب المجموعة الضابطة، واستمرارية الأثر الإيجابي للبرنامج خلال القياس التتبعي للمجموعة التجريبية بعد مرور شهر من القياس البعدي، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري ونتائج البحوث السابقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: The effectiveness of a program based on the constructivism in the face of terrorism Information among Taif university students

المؤلفون [English]

  • Walid Mohamed Khalifa 1
  • Maged Mohamed Othman Essa 2
  • Hassanein Ali Younis Atta 3
  • Rehab Ahmed Ragheb 3
  • Ahmed Abdel Hadi Deif Keshar 4
1 Special Education and Educational Psychology Departments College of Education - Al - Taif and Al - Azhar Universities
2 Associate Professor of Psychology (Assistant) College of Arts and Education - Al-Taif and Al-Azhar Universities
3 Associate Professor of Special Education College of Education - Taif University
4 Assistant Professor of Psychology Deanship of Support Studies - Taif University
المستخلص [English]

The objective of the research was to verify the impact of the effectiveness of a program based on the constructivism in the face of terrorism information among Taif University students. The sample consisted of (17) students. The sample was divided into two groups: the first (9) students in the experimental group and the (8) students in the control group. The training kit is based on the structure of the training program based on the construction of (17) sessions, the rate of two meetings per week, after the end of the training program was applied scale of information terrorism, and was re-application after One month after the first application, and to process the results and verify the validity of the hypotheses, the Man Whitney, Wilcoxson test was used. The main findings of the research were to confront the information terrorism of the experimental group during the telemetry when compared with the students of the control group. After a month of telemetry, the results were interpreted in light of the theoretical framework and the results of previous research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Constructivism-Terrorism Information
  • Taif University students