الاحتياجات التربوية للمرأة في الريف المصري دراسة حالة باستخدام منهجية النظرية المجذرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

استهدف البحث الحالي تعرف الاحتياجات التربوية للمرأة الريفية بقرية دسيا (إحدى قرى محافظة الفيوم) واستخدم منهجية النظرية المجذرة کإحدى طرق البحث الکيفي، وتوصل البحث إلى أن المرأة بقرية دسيا بحاجة إلى العديد من الاحتياجات منها على سبيل المثال تعلم القراءة والکتابة، وعقد ندوات وورش عمل من خلال القائمين على قصور الثقافة وأصحاب المشاغل الحرفية بحيث تعمل على توعية الريفيات بهذه الأشغال وتعليمهن، هذا بالإضافة إلى حاجتهن للتوعية الصحية، والاقتصاد المنزلي .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational Needs of women in the Egyptian countryside A case study using the root theory

المؤلف [English]

  • Sahar Mohamed Ali Mohamed
Teacher of pedagogy Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

The current study aimed to investigate the educational needs of the rural woman in Disia village (one of the villages of fayoum). The method used in the study is the root theory (one of the qualitative research methods). Results of the study showed that the rural woman in Disia village has some educational needs such as learning literacy skills, attending symposiums and workshops held by culture palaces and owners of crafts workshops. These workshops will raise the rural women’s awareness of these crafts and how to learn them. They also need healthcare awareness and knowledge of home economics.   

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational needs
  • Rural Women
  • the rooted theory