استخدام التعلم التشارکى القائم على الحوسبة السحابية لتنمية مهارة تطبيق البرامج التفاعلية والکفاءة الذاتية لدى طلاب شعبة الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بکلية التربية بالوادي الجديد قسم المناهج وطرق التدريس (تخصص مناهج وطرق تدريس رياضيات)

المستخلص

أجرى هذا البحث بهدف الکشف عن فاعلية استخدام التعلم التشارکي القائم على الحوسبة السحابية لتنمية مهارة تطبيق البرامج التفاعلية فى الرياضيات والکفاءة الذاتية لدى طلاب شعبة الرياضيات ، وتکونت عينة البحث من(50) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة شعبة رياضيات للعام الجامعى 2018 /2019 م بکلية التربية بجامعة الوادى الجديد ، استخدم الباحث التصميم شبه التجريبى ذو المجموعة التجريبية الواحدة ذات القياسين القبلى والبعدى، ولتحقيق هدف البحث تم إعداد أدوات البحث وتمثلت فى بطاقة ملاحظة لقياس مهارة استخدام البرامج التفاعلية فى الرياضيات ، ومقياس الکفاءة الذاتية ، وطبقت الأدوات قبلياً وبعدياً ، بعد التأکد من صدقها وثباتها ، بينت نتائج البحث أن هناک فرقاً دالاً إحصائياً عند مستوي ( 05,0) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث فى القياسين القبلى والبعدى لبطاقة ملاحظة مهارة استخدام البرامج التفاعلية فى الرياضيات لصالح التطبيق البعدى ، کما أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي (05,0)  بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث فى القياسين القبلى والبعدى لمقياس الکفاءة الذاتية لصالح التطبيق البعدى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using Particpatory Learning Based on Cloud Computing in Developing Interactive Programs application Skill and Self-efficiency Among Students of mathematics Division

المؤلف [English]

  • Ali Mohamed Gharib Abdullah
Lecturer at the New Valley College of Education Department of Curriculum and Instruction (Curriculum and Methods of Teaching Mathematics)
المستخلص [English]

This research was conducted with the aim of revealing the effectiveness of using participatory learning based on cloud computing to develop the skill of applying interactive programs in mathematics and self-efficiency in students of the Mathematics Division, the research sample consisted of (50) students from the fourth mathematics team for the academic year 2018/2019 At the Faculty of Education in the New Valley University, the researcher used a quasi -experimental approach with one experimental group with pre- and post-implementation , to achieve the aim of research, research tools were prepared and represented by an observation sheet to measure the skill of using interactive programs in mathematics, and Self - efficacy scale,  the tools applied pre- and post-implementation ,after ascertaining their Validity and stability , The results of the rsearch showed that there are statistically significant difference at the level(0.05) between the average grades of the research group students in the pre - post measurement of the card note the skill of using interactive programs in mathematics in favor of Post- application, as shown The results of the rsearch showed that there are statistically significant difference at the level(0.05) between the average grades of the research group students in the pre - post measurement of the self-efficiency Scale in favor of Post- application

الكلمات الرئيسية [English]

  • Particpatory Learning
  • Cloud Computing
  • Interactive Programs in Mathematics
  • Self-Efficiency