الهندسة البشرية وعلاقتها بالانهماک الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس بجامعات المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 عضو هيئة تدريس، کلية التربية بوادي الدواسر، جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز، المملکة العربية السعودية

2 ماجستير إدارة تربوية، وزارة التعليم، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى توافر أبعاد الهندسة البشرية، ومدى ممارسة أعضاء هيئة التدريس بجامعات المملکة العربية السعودية للانهماک الوظيفي، وبيان ما إذا کانت هناک علاقة ارتباطية بينهما، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، بواسطة استبانة للهندسة البشرية، مکونة من عدد (60) عبارة، وأخرى للانهماک الوظيفي، مکونة من عدد (45) عبارة، وکلاهما من إعداد الباحثين، طبقت أدوات الدراسة على عينة بلغ عددها (239) عضو هيئة تدريس من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية، تم تعيينهم بالطريقة العشوائية الطبقية، وکان من أهم نتائج الدراسة: أن توفر أبعاد الهندسة البشرية في الجامعات السعودية جاء بتقدير توفر (متوسط) في أبعادها الثلاثة (الإنساني، التنظيمي، والبيئي)، کما أن ممارسة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية لأبعاد الانهماک الوظيفي جاء بتقدير ممارسة (متوسط) في أبعاده الثلاثة (الفکري، السلوکي، والعاطفي)، کما وجدت الدراسة أن هناک علاقة إيجابية بين مدى توافر أبعاد الهندسة البشرية ومدى ممارسة أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية للانهماک الوظيفي، وبناء على تلک النتائج أوصت الدراسة بضرورة تطوير بيئات عمل تتوفر فيها معايير أبعاد الهندسة البشرية والتي يؤمل أن تسهم بشکل کبير في تعزيز الانهماک الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Ergonomics and its Relationship to the Job Engagementof Faculty Members in Saudi Arabia Universities

المؤلفون [English]

  • Safar Bakheet armored 1
  • Sheikha Sultan Al Ruwais 2
1 Faculty Member, College of Education, Wadi Al Dawasir, Prince Sattam Bin Abdulaziz University, Saudi Arabia
2 MA, Educational Administration, Ministry of Education, Saudi Arabia
المستخلص [English]

The aim of this research was to determine the degree of availability of the ergonomics’ dimensions and the level of faculty members’ job engagement in the universities of Saudi Arabia, and to identify if there is any relationship between them. The researchers followed the descriptive survey methodology and used a (60)-item questionnaire for ergonomics' dimensions and another (45)-item questionnaire for the job engagement. A random stratified sample consisting of (239) faculty members in Saudi Arabia universities was selected. The main results were: (an average) degree of availability of ergonomics' dimensions in Saudi universities on the three (human, Regulatory and environmental) dimensions; (an average) degree of availability of the dimensions of job engagement in Saudi universities on the three (intellectual, behavioral and emotional) dimensions; and finally, a positive relationship between the degree of availability of ergonomics’ dimensions and the degree of job engagement of the faculty members. Based on these results, the researchers recommend the development of working environments that meet the standards of ergonomics' dimensions in Saudi universities that will, most likely, contribute in the improvement of faculty members’ job engagement

الكلمات الرئيسية [English]

  • Ergonomics
  • Job Engagement
  • faculty members
  • universities
  • Saudi Arabia