وحدة تدريسية مقترحة في التربية الفنية مستندة إلى إستراتيجية التعليم التخيلي لتنمية بعض المفاهيم الفنية والأداء المهارى لتلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس التربية الفنية المساعد بکلية التربية جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى معالجة القصور والتدني في تحصيل المفاهيم الفنية والأداء المهاري لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية من خلال وحدة تدريسية مقترحة في التربية الفنية مستندة إلى إستراتيجية التعليم التخيلي، واشتمل البحث على الأدوات التالية: قائمة بالمفاهيم الفنية التي يجب توافرها لدي تلاميذ الصف الأول الإعدادي، بطاقة ملاحظة الأداء المهاري التي يجب توافرها لدي تلاميذ الصف الأول الإعدادي، محتوي دروس وحدة الخزف المقترحة، دليل معلم يوضح کيفية تدريس وحدة الخزف المقترحة باستخدام إستراتيجية التعليم التخيلي، اختبار تحصيلي للمفاهيم الفنية.
 واشتملت عينة الدراسة على مجموعتين؛ أولاهما تجريبية، والأخرى ضابطة عدد أفراد کل منهما 35 فردًا، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الفنية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الفنية لصالح التطبيق البعدي، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الأداء المهاري لصالح المجموعة التجريبية، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة الاداء المهاري لصالح التطبيق البعدي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Teaching Unit in Art Education on the Imaginary Learning Strategy to Develop some Artistic Skills and Skill Performance for Preparatory Stage Students

المؤلف [English]

  • amnia muhamad 'iibrahim 'ahmad
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods Faculty of Education, Assiut University
المستخلص [English]

The current research has aimed at overcoming the shortcoming and decline in the achievement of technical concepts and skill performance for the preparatory students through a proposed teaching unit in Art Education on the strategy of imaginary learning. The research included the following tools: a list of technical concepts that must be available to the first preparatory grade students, the skill performance observation card that must be available to the first preparatory grade students, the lessons content of the proposed ceramic unit, a teacher's guide explaining how to teach the proposed porcelain unit using the imaginary learning strategy and  an achievement test of artistic concepts. The sample of the study included experimental and control groups with a total of 35 individual for each group, and the research has come down to the following findings: there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the degrees averages of the experimental and control groups in the post application of the artistic concepts test in favor of the experimental group. Also, there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average degrees averages of the experimental group in the pre and post applications of artistic concepts in favor of the post application. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the degrees averages of the experimental and control groups in the post application of the skill performance test in favor of the experimental group. In addition, there are statistically significant differences at the level (0.01) between the degrees averages of the experimental group in the pre and post applications of the Skill performance observation card in favor of the post application