وحدة مقترحة في کيمياء النانو وفقا للصفوف المقلوبة لتنمية الاستيعاب المفاهيمى ومهارات التفکير المستقبلي لدى طالبات الصف الثانى الثانوى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية بالغردقة- جامعة جنوب الوادى

المستخلص

هدف البحث  إلى تصميم وحدة مقترحة في کيمياء النانو وفقا للصفوف المقلوبة وتعرف فاعليتها فى تنمية الاستيعاب المفاهيمى ومهارات التفکير المستقبلي لدى طلاب الصف الثانى الثانوى ولتحقيق هذه الأهداف ، تم إعداد وحدة مقترحة في کيمياء النانو وفقا للصفوف المقلوبة، ودليل إرشادي للمعلم، واختبار الاستيعاب المفاهيمى، واختبار مهارات التفکير المستقبلى. وتم اختيار عينة عشوائية من طالبات الصف الثاني الثانوى ، تکونت مجموعة البحث من (35) طالبة مثلوا المجموعة التجريبية  فصل 2/3. وطبقت أداتا القياس قبليا على مجموعة البحث التجريبية، بالفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2019/ 2020 ، وقد تم ضبطهما إحصائيا وتطبيقهما بعديا على الطالبات (مجموعة البحث )، وکشفت النتائج عن فاعلية الوحدة المقترحة في کيمياء النانو وفقا للصفوف المقلوبة في تنمية الاستيعاب المفاهيمى ومهارات التفکير المستقبلي لدى طلاب الصف الثانى الثانوى. کما أوضحت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلاله إحصائية عند مستوى (≥ 0.01) بين درجات طالبات  المجموعة التجريبية فى اختبار الاستيعاب المفاهيمى ودرجاتهم فى اختبار مهارات التفکير المستقبلي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed unit in nanochemistry according to the inverted grades for the development of conceptual assimilation and future thinking skills of second year secondary students

المؤلف [English]

  • Karima Abdellah Mahmoud Mohamed
Assistant Professor of Curriculum and Instruction of Science Faculty of Education in Hurghada - South Valley University
المستخلص [English]

The research aimed at designing a proposed unit in Nanochemistry using Flipped Classroom Strategy and  identifying its effectiveness on developing the Conceptual Understanding levels and Future Thinking skills To achieve these objectives, a website of digital learning objects and  proposed Nanochemistry unit was Constructed , a teacher’s manual, a test for the conceptual understanding levels and future thinking skills were prepared. A randomly selected sample from the secondary second-year students was selected. The research group consisted of (36) students, then teaching proposed unit using a teacher's Guide to experimental research group. Post-application of the research tools  and statistical data analysis and processing were run . Results showed  the effectiveness of proposed unit in Nanochemistry using Flipped Classroom Strategy on developing the Conceptual Understanding levels and Thinking Future skills of secondary second-year students. Results also showed there are statistically significant positive relationship at (>0.01) level of significance between the depths of scientific knowledge levels and future thinking skills of secondary second-year students

الكلمات الرئيسية [English]

  • Nanochemistry- Flipped Classroom- Conceptual Understanding- Future Thinking