اليقظة العقلية وعلاقتها بالصمود الأکاديمي وضغوط الحياة المدرکة لدى طلبة کلية التربية جامعة الزقازيق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوى کلية التربية- جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف الفروق بين منخفضي ومرتفعي اليقظة العقلية في کل من الصمود الأکاديمي وضغوط الحياة المدرکة، ومدى تأثير کل من النوع (ذکور/ إناث) والفرقة الدراسية (أولى/ رابعة) والتفاعل بينهما على متغيرات البحث، بالإضافة إلى الکشف عن العلاقة بين اليقظة العقلية وکل من الصمود الأکاديمي وضغوط الحياة المدرکة، وتم تطبيق مقياس اليقظة العقلية إعداد Bear et al (2006) ومقياس الصمود الأکاديمي إعداد Cassidy (2016) ومقياس ضغوط الحياة المدرکة إعداد الباحثة على عينة البحث النهائية وعددها (326) طالب وطالبة منهم (103) طالبًا و (223) طالبة بالفرقتين الأولى والرابعة، وباستخدام اختبار (ت) وتحليل التباين الثنائي ومعامل ارتباط بيرسون، أظهرت النتائج ما يلى: وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0٫01) بين منخفضي ومرتفعي اليقظة العقلية في الصمود الأکاديمي لصالح مرتفعي اليقظة العقلية، بينما توجد فروق لصالح منخفضي اليقظة العقلية في ضغوط الحياة المدرکة، وکذلک توجد فروق في النوع في اليقظة العقلية لصالح الذکور، بينما توجد فروق في النوع في کل من الصمود الأکاديمي وضغوط الحياة المدرکة لصالح الإناث، وتوجد علاقة ارتباطية موجبة بين اليقظة العقلية و (المثابرة والتأمل والدرجة الکلية للصمود الأکاديمي)، بينما توجد علاقة سالبة بين اليقظة العقلية وبعد التأثيرات السلبية کأحد أبعاد الصمود الأکاديمى، في حين توجد علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا عند مستوى (0٫01) بين اليقظة العقلية وضغوط الحياة المدرکة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mindfullness and its relationship with to both Academic resilience and Perceived life stress among students in faculty of education at Zagazig University

المؤلف [English]

  • Yusra Shaaban Ibrahim Bulbul
Lecturer of Educational Psychology, Faculty of Education, Zagazig University
المستخلص [English]

The present research aimed to identify the differences between the low and high levels of mindfulness in academic resilience and perceived life stress, also the effect of gender (male/female), grade (first/ fourth) and interaction between them on mindfulness, academic resilience and perceived life stress, And In additional try to study search  the relationship between mindfulness, academic resilience and perceived life stress, The study sample consisted of (326) with (103) male and (223) female students in the first and fourth grades. By using the "T" test, Two way Anova and Person correlation. The results showed that there are differences between the low and high mindfulness in academic resilience in favor of high mindfulness students, But there are differences between the low and high mindfulness in perceived life stress in favor of low mindfulness students. In addition, There is a difference between male and female on mindfulness in favor of male ,and there is a difference between male and female on academic resilience and perceived life stress in favor of female, There is a statistically significant positive relationship between the mindfulness and perseverance , reflecting, all score for academic resilience, and there is a statistically significant negative relationship between mindfulness and negative affect, There is a statistically significant negative relationship (Ρ≤ .01)  between mindfulness and perceived life stress of the students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mindfulness
  • Academic resilience
  • Perceived life stress