فاعلية برنامج تدريبي قائم على الذکاء الثقافي للخفض من التلوث النفسي لدى الطلبة المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد علم النفس التربوى - کلية التربية بدمياط - جامعة دمياط .

المستخلص

  هدف البحث الحالي  إلى تعّرف فاعلية برنامج تدريبى قائم على الذکاء الثقافي للخفض من التلوث النفسي لدى الطلبة المعلمين، تکونت عينة البحث من 60 طالبًا وطالبة من الفرقة الأولي شعبة اللغة العربية، تم تقسيمها إلى مجموعتين أحدهما ضابطة والأخرى تجريبية ،وکل مجموعة تتکون من (30 طالبًا) ، واستخدمت الباحثة الأدوات التالية التي من إعدادها: مقياس الذکاء الثقافي للتقويم التکويني للبرنامج ،و مقياس التلوث النفسي ، و برنامج تدريبى قائم على مُمارسة الذکاء الثقافي ،وکتيب (أمارس الذکاء الثقافي  أو لا أمارسه ، ولماذا ) ، وأسفرت نتائج البحث عن أنه توجد فروق دالة إحصائيًاً بين متوسطي درجات القياسين القبلي  والبعّدي للمجموعة التجريبية  لصالح التطبيق البعّدي على  مقياس التلوث النفسي،و توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية  و المجموعة  الضابطة في القياس البعّدي على  مقياس التلوث النفسي لصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

An effectiveness of a training Program based on cultural intelligence for decreasing psychological contamination of faculty of Education~ students

المؤلف [English]

  • Fatima Mahmoud Al - Zayat
Assistant Professor of Educational Psychology, Faculty of Education, Damietta, Damietta University.
المستخلص [English]

       This research aimed at investigating the effectiveness of a training program  based  on  cultural  intelligence for decreasing psychological contamination  of  faculty of Education~ students . the sample of the research  consisted of sixty students who were enrolled for the first year of  Arabic section, it was divided into two basic groups (one control and one experimental), thirty students each .the Instruments was prepared by the researcher   included a measurement  of cultural intelligence , a measurement of psychological contamination and a program   based on practice of cultural intelligence for decreasing psychological  contamination   by using  module (manage cultural intelligence or not and why?).The results demonstrated: There were statistically significant differences between the means score of the experimental group in the pre-test and that of the post-test on the   psychological contamination   scale and There were statistically significant differences between the means score of the experimental group and that of the control group on the post-test psychological contamination scale