تأهيل المعلمين لإدراک طبيعة الموهبة ورعاية الموهوبين: برنامج دراسات عليا مقترح في ضوء المعايير المهنية وتجارب الجامعات العالمية الرائدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية، جامعة جازان، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف هذا البحث الى بناء برنامج دراسات عليا لتأهيل المعلمين لإدراک طبيعة الموهبة ورعاية الموهوبين. ولتحقيق هذا الهدف، تمت المراجعة والتحليلللمعايير المهنية لمعلم الموهوبين المقدمة بالتشارک بين الجمعية الوطنية للأطفال الموهوبين (NAGC) ومجلس الأطفال الاستثنائيون (CEC) في الولايات المتحدة الامريکية، الإصدار الثاني الصادر في عام 2013 والمعمول بها حالياً على نطاق واسع عالمياً. بالإضافة إلى ذلک، تم إجراء مراجعة ومقارنة مع عدد من البرامج القائمة ذات الصلة المقدمة في الجامعات الرائدة التي تتمتع بسمعة أکاديمية وبحثية عالية في مجال تعليم الموهوبين في الولايات المتحدة الأمريکية. في ضوء التحليل والمقارنة، خلص الباحث إلى برنامج مقترح في مستوى درجة الماجستير يحقق المعايير المهنية، ويجمع بين نقاط التميز للبرامج التي تمت مراجعتها. يحتوي البرنامج، في نسخته النهائية، على تسعة مقررات بالإضافة إلى متطلبات الخبرات الميدانية ورسالة الماجستير تغطي موضوعات جوهرية واسعة لتمکين المعلمين من الاتجاهات، المعارف، والمهارات اللازمة لإدراک طبيعة الموهبة ورعاية الموهوبين في المدارس العامة، وکذلک في البرامج الخاصة الإضافية. وعليه قد تساهم النتيجة النهائية لهذا البحث في تطوير برامج الجامعات حيث يمکن استخدام مکونات البرنامج المقترح کمرجع لتقييم وتطوير برامجها الحالية، أو اعتماد البرنامج المقترح للتنفيذ استجابة للأهمية الموضوعية لقضية تعليم الموهوبين، بالإضافة الى الحاجة الماسة لمواکبة الاتجاهات العالمية في إعداد المعلمين القادرين على رفع جودة التعليم وتوفير فرص مثالية للنمو الأمثل للطلاب الواعدين مع مزيد من الدعم للموهوبين الذي يحقق الاستثمار الفعال لقدراتهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Teacher Preparation to Understand the Nature of Giftedness and Nurture the Gifted: A Proposed Graduate Program Based on Professional Standards and Experiences of International Pioneering Universities

المؤلف [English]

  • Majed Rabhan Wadaani
College of Education, Jazan University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This research article aimed at establishing a proposed graduate program to prepare teachers to understand the nature of giftedness and nurture the gifted. To achieve this aim, the professional standards of gifted teachers provided jointly by the American National Association for Gifted Children (NAGC) and the Council of Exceptional Children (CEC), the second edition issued in 2013, that it is still widely used worldwide. In addition, review and comparison were made with a number of relevant existing programs offered in pioneering universities that have academic and researchreputation in the field of gifted education in the United States of America. Based on the analysis and comparison, the researcher reached to a proposed master's degree program that achieves the professional standards and combines positive elements of thereviewed programs. The program contains, in the final version, nine courses in addition to the requirement of field experiences and the master's thesis to cover broad substantial topics that enable teachers to get strong attitudes, knowledge and skills to understand the nature of giftedness and nurture the gifted in public schools, as well as, in the additional special programs. Therefore, the result of this research is significant for universities where the components of the proposed program can be used as a reference to review and develop their existing programs, it also can be adopted for full implementation responding to the objective importance of gifted education issue, as well as, the current vital need to keep up with  the international trends in preparation of teachers who are able to raise the quality of education and provide ideal opportunities for optimal growth of promising students, with further support to thegifted that facilitates effective investment of their abilities.                                                                           

الكلمات الرئيسية [English]

  • Gifted Education
  • Teacher Preparation
  • Standards
  • International Universities