التدريب عبر الإنترنت کمدخل لتوظيف مهارات إدارة البيانات الضخمة (Big Data) في تطوير الأداء المهني لدى بعض معلمات رياض الاطفال بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة دمنهور

2 دکتوراه أصول التربية والتخطيط التربوي کلية التربية – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تأثير التدريب عبر الإنترنت کمدخل لتوظيف مهارات إدارة البيانات الضخمة (Big Data) في تطوير الأداء المهني لدى بعض معلمات رياض الأطفال في مصر. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي، وتمثلت أدوات الدراسة في استبانة الکفايات التکنولوجية، وبطاقة الملاحظة، واستمارة تقييم البرنامج التدريبي، واختار الباحثان (60) معلمة من معلمات رياض الأطفال بمحافظتي البحيرة وقنا کعينة للدراسة. وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات عينة الدراسة في القياسين القبلي والبعدي لمهارات إدارة البيانات الضخمة ومجموعها الکلي لصالح القياس البعدى. کما أظهرت النتائج ارتفاع حجم تأثير (η2) التدريب عبر الإنترنت کمدخل لتوظيف مهارات إدارة البيانات الضخمة (Big Data) على تطوير الأداء المهني لمعلمات رياض الأطفال حيث بلغت قيمته (0,802) وهو حجم تأثير مرتفع، وهو ما يشير إلى فاعلية البرنامج التدريبي في تطوير الأداء المهني لعينة الدراسة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Online training as an introduction to employ Big Data management skills in developing professional performance for some kindergarten teachers in Egypt

المؤلفون [English]

  • Adel Helmy Amin Al Lamsi 1
  • Mustafa Ahmed Abdullah Ahmed 2
1 Teacher of Fundamentals of Education Faculty of Education - Damanhour University
2 Ph.D. Fundamentals of Education and Educational Planning Faculty of Education - South Valley University
المستخلص [English]

The present study aimed at identifying the effect of training via the internet as an approach to employ  the skills of  handling Big Data   in developing the professional performance of female kindergarten teachers, in Egypt. The researchers used the descriptive approach and the study tools included a survey about the technological efficiencies, observation card, and the training program evaluation form. The researchers chose 60 female kindergarten teachers from Bohaira and Quena Governorate as  a study  sample. The results showed that there were statistically significant variations at the level (0.01) between the mean scores of  the study sample in the pre and post –tests of  the skills of   handling Big Data and its total score in favor of the  post –test. Results also showed a rise in the effect size (𝜂2) of the training via the internet as an approach to employ the skill of handling Big Data in developing the professional performance of kindergarten teachers. The effect size rose to 0.802, which is  a great effect and indicates the effectiveness of the training  program in developing the professional performance of the study sample.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Online Training
  • Big Data
  • professional performance
  • Kindergarten Teachers