" سبل مواجهة تحديات التطوير المهني للمعلمين فى ظل العصر الرقمى بمدارس تطوير فى محافظة الليث "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرف تربوي-وحدة تطوير المدارس- تعليم الليث-وزارة التعليم المملکة العربية

المستخلص

   هدفت التعرف على خصائص العصر الرقمي، ودواعي الأخذ بها في مجال  التطوير المهنى للمعلمين، ومصادر التطوير المهني للمعلمين فى ظل العصر الرقمى بمدارس تطوير، والکشف تحديات التطوير المهني للمعلمين فى ظل العصر الرقمى ، واستخدم البحث المنهج الوصفى ، واستخدم البحث استبيان لتحديد واقع تحديات التطوير المهنى للمعلمين فى ظل العصر الرقمى بمددارس التطوير طبق على عينة من المعلمين والمعلمات بمدارس تطوير فى محافظة الليث خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1441هـ.
 
وتوصلت البحث إلى :

أنه لم يحصل أي مصدر على درجة عالية جداً في مساهمته کمصدر للتطوير المهني فى ظل العصر الرقمى ، بل إن مدى مساهمة المصادر في التطور المهني للمعلمين والمعلمات تراوحت ما بين العالية والمنخفضة جدًّا. في حين أعلى متوسط کان " التواصل المباشر مع المعلمين داخل المدرسة، حيث بلغ المتوسط لهذه الفقرة (3,84)، وقد حازت الفقرة " المؤسسات والجمعيات والعلمية والتربوية "ورش العمل واللقاءات والتدريب وغيرها التي تنطلق من المؤسسات والجمعيات العلمية المتخصصة" على أقل متوسط (1,64).
هناک العديد التى تؤثر على التطوير المعنى للمعلمين فى ظل العصر الرقمى بمدارس تطوير ومنها :( کثرة الأعباء الوظيفية، وتعارض أنشطة التطور المهني مع وقت الدوام الرسمي، وکثرة المسؤوليات والواجبات العائلية، محدودية أنشطة التطور المهني المتاحة).
عدم وجود تأثير دال إحصائياً في تقدير عينة البحث واقع سبل تحديات التطوير المهني للمعلمين فى ظل العصر الرقمى بمدارس تطوير تعزى لمتغيري الجنس والمؤهل الدراسى  وسنوات الخبرة

   کما أوصى البحث بتفعيل دور المعلمين والمعلمات في حلقات النقاش والمؤتمرات العلمية التي تخص المعلمين، وإنشاء برامج تدريبية مبنية على احتياجات المعلمين فى ظل العصر الرقمى ، وإنشاء جهاز إداري مستقل للتنمية المهنية الإلکترونية للمعلمين يکون مسؤولاً عن رسم السياسة العامة للتدريب الإلکتروني .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Ways to meet the challenges of professional development of teachers in the digital age in development schools in Laith"

المؤلف [English]

  • Rabie bin see pilgrims
Educational Supervisor, School Development Unit, Al-Laith Education, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

      The aim of the  Research is to Identify the characteristics of the digital age, and the reasons for brotherhood in the field of profession development for teachers, and the development factory for teachers in the shadow of the era under the age of development schools index on a sample of teachers in development schools in Laith province during the first semester of the academic year 1441.
     The research used a descriptive approach, and the research used a questionnaire to determine the reality of the challenges of professional development of teachers in the digital age development schools according to a sample of teachers in development schools (secondary and primary) during the first semester of the academic year 1441
The research revealed that:

No source has received a very high degree in its contribution as a source of professional development, but the extent to which the sources contributed to the professional development of teachers ranged from very high to very low. While the highest mean was "Colleagues: direct communication with teachers within the school, where the mean of this statement was (3, 84), and the means of the statement" Private Institutions" offered or supervised or financed by banks, companies ..." was (1,64).
There are many that affect the meaningful development of teachers in the digital age of development schools, including: (a large number of job burdens, and the incompatibility of professional development activities with official working time, the proliferation of responsibilities and family duties, limited professional development activities available).
The absence of a statistically significant impact on the estimation of the research sample and the reality of the ways of the challenges of professional development of teachers in the digital age in development schools attributed to the variables of sex and academic qualification and years of experience

    The Research also recommended activating the role of teachers in seminars and scientific conferences concerning teachers, and The establishment of training programs based on the needs of teachers in the digital age, and the establishment of an independent administrative apparatus for the professional development of teachers that is responsible for formulating the general policy of e-training

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Professional Development- Professional Development Challenges- Digital Age