جودة البحث العلمي: المعايير، المتطلبات، المعوقات، والإجراءات التطويرية من وجهة نظر الباحثين (دراسة نوعية باستخدام النظرية المجذرة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس الإرشادي کلية التربية – جامعة الملک خالد کلية الآداب – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن معايير جودة البحوث العلمية ومتطلباتها ومعوقاتها والإجراءات التطويرية لمستوى جودة البحوث من وجهة نظر الباحثين. استخدمت الباحثة المنهج النوعي نهج النظرية المجذرة باستخدام التصميم المنبثق لـ (جليزر، 1992) لتحليل البيانات النوعية التي جمعت من خلال مقابلة (20) باحث بدرجة أستاذ مساعد وما أعلاه. أسفرت نتائج التحليل النوعي البيانات التي جمعت من خلال المقابلة المتعمقة للمشارکين في البحث بعد جدولتها وتصنيفها، والمقارنة المستمرة للبيانات بالترميز وللبيانات بالفئات؛ أنه يمکن ترميز هذه البيانات، في أربعة تصنيفات، هي: معايير جودة البحث العلمي، متطلبات جودة البحث العلمي، معوقات جودة البحث العلمي، إجراءات تطوير مستوى جودة البحوث العلمية. إذ أسفرت النتائج عن تحديد معايير (معيارين، 27 مؤشر) لجودة البحث العلمي تقع في موضوعين: معايير تتعلق بالباحث، تشتمل على (9) مؤشرات، ومعايير تتعلق بالبحث، تتضمن (18) مؤشر. کما توصلت النتائج إلى وجود 12 متطلبات لجودة البحوث العلمية تقع في موضوعين: متطلبات البنية التحتية، تتضمن (3) متطلبات؛ ومتطلبات اللوائح والسياسات والأنظمة، تقع في (9) متطلبات. کما توصلت النتائج إلى عدد من معوقات البحث العلمي تقع في محورين: معوقات تتعلق بالباحثين، تضمنت (6) معوقات، ومعوقات تتعلق بمؤسسات البحث العلمي، اشتملت على (10) معوقات، ومعوقات تتعلق بهيئات النشر والمجلات العلمية، تضمنت (7) معوقات. کما توصلت نتائج التحليل النوعي لآراء المشارکين في البحث إلى دليل إجرائي يتضمن الخطوات اللازمة لتحسين مستوى جودة البحوث في الوطن العربي، صنفت هذه الإجراءات في ثلاثة موضوعات: الموضوع الأول إجراءات يلزم أن يقوم بها الباحثين، واشتمل على (5) أفعال إجرائية؛ والموضوع الثاني: إجراءات يلزم أن يقوم بها مؤسسات البحث العلمي، تضمن (11) إجراء؛ أما الموضوع الثالث: إجراءات يلزم أن يقوم بها هيئات النشر والمجلات العلمية، إذ اشتمل على (7) إجراءات لتحسين مستوى جودة البحث العلمي. في ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة تنمية وعي الباحثين بمعايير ومؤشرات جودة البحث العلمي، ووضع استراتيجية لرفع مستوى جودة البحث العلمي وفق المعايير العالمية، وکذلک تهيئة البيئة الداعمة للباحثين والتي تسهم في رفع دافعية الباحثين لإجراء البحوث المميزة للحصول على الجوائز المحلية والعالمية، کذلک إنشاء وحدة ضمان جودة البحث العلمي في کل کلية وجامعة، تأسيس مراکز بحثية متخصصة، التطوير الرقمي للمکتبات المرکزية بالجامعات، وعقد مؤتمر إقليمي سنوي لجودة البحث العلمي

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Quality of Scientific Research: Criteria, Requirements, Obstacles, and Developmental Procedures from the Researcher's Point of View (Qualitative Study Using Rooted Theory)

المؤلف [English]

  • Bushra Ismail Ahmed Arnot
Professor of counseling psychology College of Education - King Khalid University Faculty of Arts - Zagazig University
المستخلص [English]

The aim of the present study is to reveal the quality standards of scientific research, its requirements, obstacles, and the developmental procedures for the level of research quality from the researchers' point of view. The researcher used the qualitative method to the theory rooted approach using the emerging design of (Glazer, 1992) to analyze the qualitative data collected by interviewing (20) researchers with the scientific degree of Assistant Professor and above. The results of qualitative analysis resulted in the data collected through the in-depth interview of the participants in the study after coding and classification, and the continuous comparison of the data by coding and data by axes. These data can be coded in four axes: scientific research quality standards, scientific research quality requirements, scientific research quality impediments, and scientific research quality improvement procedures. The results revealed the criteria (two criteria, 27 indicators) for the quality of scientific research, fall into two themes: criteria related to the researcher, including (9) indicators, and criteria related to research, including (18) indicators. The results also found that there are 12 requirements for the quality of scientific research fall into two themes: infrastructure requirements, including (3) requirements; and requirements of regulations, policies, fall in (9) requirements. The results also reached a number of obstacles of scientific research fall into three themes: obstacles related to researchers, including (6) obstacles, and obstacles related to scientific research institutions, which included (10) obstacles, and obstacles related to publishing house and scientific journals, including (7) obstacles. The results of the qualitative analysis of the opinions of the participants in the research have reached a procedural guide that includes the necessary steps to improve the quality of research in the Arab world. These procedures are classified into three themes: The first theme is the procedures that should be carried out by researchers, and it includes (5) procedural actions. And the second theme, Procedures to be carried out by scientific research institutions, including (11) procedures; and the third theme: procedures to be carried out by publishing bodies and scientific journals, which included (7) procedures to improve the quality of scientific research. In light of these results, the study recommended the necessity of developing researchers awareness of the criteria and indicators of the quality of scientific research. Establishing the quality of scientific research assurance unite in each college and university, establishing specialized research centers, digital development of central libraries in universities, and holding an annual regional conference for the quality of scientific research

الكلمات الرئيسية [English]

  • Scientific research
  • Arab Universities
  • Research quality standards
  • Research quality requirements
  • Research quality obstacles
  • Developmental procedures
  • Rooted theory method