الإدارة بالمسئولية: مدخل لتطوير إدارة مؤسسات التعليم الجامعي في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة أم القرى

المستخلص

الجامعي لتطوير أدائها في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030. وللوصول للهدف قامت الباحثة بتوزيع استبانتين على عينة مکونة من (3856) فردٍ من القيادات  في تِسْع جامعات سعودية وهي: (أم القرى، والملک عبد العزيز، والباحة، والأميرة نورة، والجوف، والقصيم، والملک سعود، والملک فهد للبترول والمعادن، وطيبة).   واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. ومن أهم النتائج   ما يلي:
- کانت درجة توفر أبعاد الإدارة بالمسئولية: (مبدأ المسئولية الراعية، مبدأ الجزاء، مبدأ المسئولية الفردية، مبدأ الشورى) في الجامعات السعودية من وجهة نظر أفراد الدراسة متوسطة، إذ بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الکلية (3.35) بانحراف معياري (0.71).
- کانت درجة ممارسة متطلبات الإدارة بالمسئولية:( التخطيط لربط الأداء المؤسسي بمراکز المسئولية، نظام تقرير الأداء، التنظيم الإداري لتحديد مراکز المسئولية، توفر نظام حوافز فعَّال لتعزيز الإدارة بالمسئولية، مبدأ تحليل الانحرافات في الأداء الفعلي عن الأداء المخطط، ومبدأ مقارنة الأداء الفعلي بالأداء المخطط في مراکز المسئولية) في الجامعات السعودية متوسطة بمتوسط حسابي للدرجة الکلية (3.34) وانحراف معياري (0.72).
- عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي استجابات عينة الدراسة في مدي توفر أبعاد الإدارة بالمسئولية لمتغير الجنس ومتغير الدورات التدريبية عند مستوى دلالة (0.05.).
- وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات استجابات عينة الدراسة في توفر أبعاد الإدارة بالمسئولية (مبدأ المسئولية الراعية)، عند مستوى دلالة (0.05) لصالح ذوي الخبرة أکثر من عشر سنوات.
- أوصي البحث الحالي بتوفير أبعاد الإدارة بالمسئولية کمدخل لتطوير إدارة أداء مؤسسات التعليم الجامعي في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030 من خلال توفير الشواهد والأدلة والمؤشرات في مجال أساليب وقواعد العمل والتنظيم الإداري بالجامعة ونشر ثقافته.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Management by Responsibility: An Introduction to the Development of the Management of Higher Education Institutions in the Light ofSaudi Arabia's national Vision 2030

المؤلف [English]

  • Agadir bint Salem Mustafa Al-Aidarous
College of Education - Umm Al-Qura University
المستخلص [English]

This study aims to determine the dimensions and requirements of management by responsibility in higher education institutions in order to develop their performance in the light of the Saudi Arabia's national Vision 2030.
To   achieve this goal, the researcher distributed two questionnaires to a sample of (3856)   academic and administrative leaders in nine Saudi universities, namely: Umm Al-Qura, King Abdulaziz, Al-Baha, Princess Nora, Al-Jouf, Al-Qassim, King Saud, King Fahd for Petroleum and Minerals, and   Taibah.
The study adopted the descriptive analytical approach, and   its most important findings:    
   -The degree of availability of the dimensions of management   by responsibility: (the   sponsoring responsibility principle, the، recompense principle, the   individual responsibility principle, and the   Shura principle) in Saudi universities was average from the point of view of   the study population   with an arithmetic mean of (3.35)   and a standard deviation of ( 0.71).
 -The degree of   practicing   the requirements of management   by responsibility   (planning to link the institutional performance with responsibility centers, performance reporting system, administrative organization to identify responsibility centers,    availability of an effective incentive system to enhance management   by responsibility, the principle of analyzing deviations in actual performance from planned performance, and the principle of comparing the  actual performance with planned performance in   responsibility centers) in Saudi universities   was average with an arithmetic mean   of 3.34 and a standard deviation of 0.72.
There  are no statistically significant differences between the means of the study sample responses in the extent to which the   dimensions of management by responsibility for the gender variable and the training courses variable were available at the significance level (0.05).
  There is a statistically significant difference between the mean scores of the study sample responses   regarding the availability of the dimensions of management by responsibility (the   sponsoring responsibility principle)  at the significance level (0.05) in favor of those with more than ten years' experience.
  The present research has   recommended the provision of the dimensions of management by responsibility as an introduction to the development of the management of  higher education institutions in the light of the Saudi national Vision 2030. This can be done  through the provision of evidence  and indicators in   work   practices and rules   and administrative organization in   universities and dissemination of this 

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Management by responsibility
  • Management of higher education institutions
  • Saudi Arabia's national Vision 2030