اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بکل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي المساعد کلية التربية – جامعة الزقازيق

2 مدرس علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن درجة توافر اليقظة العقلية ومکوناتها في ضوء نظرية لانجر "Langer" لدى طلبة جامعة الزقازيق, بالإضافة إلى التعرف على الفروق في اليقظة العقلية ومکوناتها تبعاً لاختلاف کل من الجنس، والاتجاه نحو التخصص، وأسلوب التعلم، ونوع الاختبار التحريري المفضل. تکونت عينة البحث من (575) طالباً وطالبة بالکليات النظرية والتطبيقية بجامعة الزقازيق خلال الفصل الدراسي الأول 2018/2019م. ولتحقيق أهداف البحث قام الباحثان ببناء استبانة تکونت من (21) عبارة لقياس اليقظة العقلية في ضوء المکونات الأربعة لنظرية "لانجر" (Langer) بعد التحقق من صدقها وثباتها. وتم استخدام الأساليب الإحصائية البرامترية المناسبة- بعد التحقق من اعتدالية توزيع البيانات- ممثلة في المتوسط والانحراف المعياري واختبار "ت" لمجموعتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي "ANOVA". اظهرت نتائج البحث:
- توافر مکونات اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" والدرجة الکلية لها بدرجة متوسطة.
- لا توجد فروق دالة إحصائياً في جميع مکونات اليقظة العقلية والدرجة الکلية لها ترجع إلى اختلاف الجنس، ما عدا مکون "البحث عن الجديد" حيث وُجدت  فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) لصالح الذکور.
- لا توجد فروق دالة إحصائياً في مکوني اليقظة العقلية (البحث عن الجديد- المرونة) تبعاً لاختلاف الاتجاه نحو التخصص (إيجابي- إلى حد ما- سلبي)، في حين وُجدت فروق دالة إحصائياً في مکوني اليقظة العقلية (إنتاج الجديد- الاندماج) والدرجة الکلية لليقظة العقلية تبعاً لاختلاف الاتجاه نحو التخصص، حيث کانت الفروق لصالح الطلبة ذوي الاتجاه الإيجابي.
- لا توجد فروق دالة إحصائياً في جميع مکونات اليقظة العقلية والدرجة الکلية لها ترجع إلى اختلاف أسلوب التعلم المفضل (السطحي- العميق)، ما عدا مکون "إنتاج الجديد" حيث وُجدت  فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) لصالح الطلبة ذوي أسلوب التعلم العميق.
- لا توجد فروق دالة إحصائياً في مکوني اليقظة العقلية (البحث عن الجديد- المرونة) تبعاً لاختلاف نوع الاختبار التحريري المفضل، في حين وُجدت فروق دالة إحصائياً في مکوني اليقظة العقلية (الاندماج- إنتاج الجديد) والدرجة الکلية لليقظة العقلية تبعاً لاختلاف نوع الاختبار التحريري المفضل، حيث کانت الفروق لصالح الطلبة الذين يفضلون الاختبار التحريري المقالي في مکون الاندماج، في حين کانت الفروق لصالح الطلبة الذين يفضلون الاختبار التحريري الخليط (موضوعي ومقالي معاً) في مکون إنتاج الجديد والدرجة الکلية لليقظة العقلية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mindfulness according to "Langer's theory" and its relationship with attitude towards specification, learning style, and preferred written test type among Zagazig University students

المؤلفون [English]

  • alsyd El-Fadali Abdel-Muttalib 1
  • Enas Mohamed Safwat Khreibeh 2
1 Assistant Professor of Educational Psychology, Faculty of Education - Zagazig University
2 Instructor of educational psychology Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The present research aimed to identify the degree of mindfulness and its components according to "Langer's theory" among Zagazig University students, in addition to recognizing differences in mindfulness and its components according to differences in sex, attitude towards specification, learning style, and preferred written test type. The sample consisted of (575) male and female students in theoretical and applied colleges in Zagazig University during first semester 2018/2019. To achieve research goals, the researchers structured (21) items to measure mindfulness according to the four components of "Langer's theory" after assuring their validity and reliability. After assuring normal data distribution, suitable parametric statistical methods such as medium, standard deviation, and T-test for two independent samples, and ANOVA were used. Results were: There is a medium degree of the total score of mindfulness according to "Langer's theory" and its components among research sample, there are no statistically significant differences in mindfulness components and its total score according to sex except "novelty seeking" component at 0.01 level in favor of male students, there are no statistically significant differences in "novelty seeking" and "flexibility" components as components of mindfulness according to differences in attitudes towards specification (positive-neutral-negative), whereas there are statistically significant differences in "novelty production" and "engagement" as components of mindfulness and its total score according to differences in attitudes towards specification in favor of positive attitude towards specification, there are no statistically significant differences in mindfulness components and its total score according to differences in preferred learning style (surface-deep) except "novelty production" as there were statistically significant differences at 0.05 level in favor of deep learning style students, there are no statistically significant differences in "novelty seeking" and "flexibility" components as components of mindfulness according to differences in preferred written test type, whereas there were statistically significant differences in "novelty production" and "engagement" as components of mindfulness and its total score according to differences in preferred written test type in favor of essay writing test in "engagement" component, whereas in favor of mix written test (subjective and essay writing together) in "novelty production" and the total score of mindfulness.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : mindfulness
  • sex
  • attitude towards specification
  • learning Style
  • preferred written test type