الاحتياجات التربوية للمکرسات في بعض الإيبارشيات القبطية الأرثوذکسية لتحقيق جودة الحياة بالمجتمع المصري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس بقسم أصول التربية کلية التربية –جامعة الفيوم

2 مدرس أصول التربية -کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

يهدفالبحث تعرف ماهية التکريس في الکنيسة القبطية الأرثوذکسية المصرية ، وماهية جودة الحياة وأهم الاتجاهات النظرية المفسرة لها وکذلک مؤشرات جودة الحياة في خدمة المکرسات وأهم  الصعوبات التى تواجههن في تأديتهن لأدوراهن للوصول إلى الاحتياجات التربوية اللازمة للمکرسات لقيامهن بأدوراهن لتحقيق جودة الحياة بالمجتمع المصري، واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي وتوصلتا لمجموعة من الاحتياجات التربوية للمکرسات منها احتياجات مرتبطة بالمهارات التعليمية وأهمها: مراعاة خصائص النمو لمراحل العمر المختلفة وإدارة الفصل داخل مدارس الأحد ومهارات التواصل مع الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة"الصم والبکم" والتدريب على أساليب التدريس الحديثة، واحتياجات مرتبطة بالمهارات الحياتية الاجتماعية والاقتصادية وأهمها: تنظيم وإدارة الوقت والتعامل مع الآخرين والتحکم في الغضب والتوعية بأصول التربية الصحية والجنسية للمراهقات، واحتياجات مرتبطة بالمهارات الروحية والدينية وأهمها: مهارات احترام الآخر وإدارة الحوار والمناقشة ومهارات التفکير وتعديل السلوک لمواجهة بعض المشکلات والانحرافات السلوکية لدى المخدومين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Educational Needs of the Consecrated Women in Some Coptic Orthodox Dioceses to Achieve the Quality of Life in the Egyptian Society

المؤلفون [English]

  • 'asma' eabd alsalam 'ahmad 1
  • Vivian Fathi Basily 2
1 Lecturer, Department of Fundamentals of Education Faculty of Education - Fayoum University
2 Lecturer, Fundamentals of Education, Faculty of Education, Fayoum University
المستخلص [English]

The research aims to identify what the consecration in the Egyptian Coptic Orthodox Church is, the quality of life and the most important theoretical trends explained to them as well as the indicators of quality of life in the service of the consecratedwomen and the most important difficulties which face them when they perform their roles to get the necessary educational needs in the light of their roles to achieve the quality of life in theEgyptian society. The two researchers used the descriptive method and came up with a set of educational needs for the consecrated women; including those related to the educational skills:taking into account the characteristics of growth for different stages of life, the management of classroom in Sunday Schools, skills of communication with the special needs children (the deaf and the dumb) and training on modern teaching methods.  Some other needs associated with social and economic life skills: the management of time, dealing with others and control anger and awareness of the origins of health and sexual education for adolescents. Also, the needs related to spiritual and religious skills: skills of respect for the other, the management of dialogue and discussion, thinking skills and behavior modification.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : educational needs – the consecrated women
  • quality of life