أثر استخدام التعلم المنظم ذاتيًــا في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب الصف الأول الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية والدراسات الإسلامية- کلية التربية-جامعة أسيوط

2 معلم اللغة العربية والتربية الدينية الإسلامية إدارة البداري – محافظة أسيوط

المستخلص

التذوق الأدبي هو الغاية من دراسة وتحليل النصوص الأدبية، ويمکن أن يتحقق ذلک للمتعلم من خلال تذوق النواحي البلاغية والصور البيانية في النص الأدبي التي تمکنه من فهم النص فهماً جيداً ومعرفة مقصود الشاعر من الأبيات؛ لذلک فإن مهارات التذوق الأدبي يتوصل إليها المتعلم من خلال البلاغة والتحليل البلاغي للنصوص الأدبية.
  والتعلم المنظم ذاتياً يساعد المتعلم في زيادة التحصيل الدراسي وزيادة الدافعية وتنمية الجانب الوجداني لديه,
          وکل ما سبق يساعد المتعلم في تنمية مهارات التذوق الأدبي لديه.
وقد نبعت مشکلة الدراسة من خلال الشواهد التالية:
1-ملاحظة الباحث من خلال عمله معلمًا للغة العربية والتربية الدينية الإسلامية لطلاب المرحلة الثانوية.
2-الاطلاع على نتائج وتوصيات الدراسات السابقة.
    *ومن ثمَّ حاولت الدراسة الحالية الإجابة عن الأسئلة الآتية:
1-ما مهارات التذوق الأدبي المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي؟
2-ما البرنامج القائم على التعلم المنظم ذاتيًا لتنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب الصف الأول الثانوي؟
3-ما فاعلية برنامج قائم على التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب الصف الأول الثانوي؟
     وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تمثلت في:
1-قائمة بمهارات التذوق الأدبي المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي, وقد اشتملت القائمة في صورتها النهائية على أربعة جوانب رئيسة, هي: (الجانب الفکري– الجانب البياني– الجانب الوجداني– الجانب الاجتماعي)، وتفرعت عنها (20) مهارة فرعية.
2-البرنامج القائم على التعلم المنظم ذاتيًا؛ لتنمية مهارات التذوق الأدبي لطلاب الصف الأول الثانوي, وقد تطلب البرنامج إعداد کتاب الطالب, ودليل المعلم لتدريس البرنامج.
3-فاعلية البرنامج القائم على التعلم المنظم ذاتيًا في تنمية مهارات التذوق الأدبي المستهدفة بالدراسة لدى طلاب الصف الأول الثانوي, وتبين ذلک من خلال حساب الفروق بين المتوسطات لنتائج اختبار مهارات التذوق الأدبي ککل, وعلى المهارات الرئيسة له کل على حدة في التطبيقين القبلي والبعدي, وجاء الفرق دالًا إحصائيًا عند مستوى (0.01) لصالح التطبيق البعدي في اختبار التذوق الأدبي, وکان حجم أثر البرنامج کبيرًا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using the Self-Organized Learning For Developing Literary Appreciation Skills of the First Year of Secondary Students. The fifth chapter

المؤلفون [English]

  • Abdel Razek Mokhtar Mahmoud 1
  • Ahmed Mohamed Ali Rashwan 1
  • Hossam El-Din Mostafa El-Badry Mohamed 2
1 Professor of curricula and teaching methods of the Arabic language And Islamic Studies - Faculty of Education - Assiut University
2 Arabic teacher and Islamic religious education Badari Administration - Assiut Governorate
المستخلص [English]

In this respect, literary appreciation is the ultimate aim of studying and analyzing literary texts, and learners can achieve this through appreciating the rhetorical aspects and figures of speech in the literary text which can help him/her to better understand the text and recognize the poet's intended meaning out of lines of verse. Therefore, the learner can achieve literary appreciation skills through rhetoric and rhetorical analysis of literary texts.                                                   
Self-regulated learning, in this regard, helps increase the learner's academic achievement, motivation, and emotional aspect. All the above helps the learner acquire rhetorical concepts and develop their literary appreciatio             Thus, the problem of this study stemmed from the following instances:      
1-the researcher's observation during working as a teacher of Arabic language and Islamic studies for secondary students                                                                                                       
2-reviewing the results and recommendations of previous studies
     the current study aimed to answer the following questions:  
1-   What literary appreciation skills are suitable for first year secondary stage students?
2-   What is the scenario of the self-regulated-learning-based program for developing literary appreciation skills of first year secondary stage students?
3-       How effective of the self-regulated-learning-based program in developing literary appreciation skills of first year secondary stage students?  
*The study concluded with some results as follows:
1-   The study produced a list of literary appreciation skills suitable for first year secondary students, including in its final form the following four sections: the cognitive, the rhetorical, the emotional, and the social, of which 20 sub-skills branched
2-    It also produced list of rhetorical concepts suitable for first year secondary students, including in its final form two major concepts: metonymy and synecdoche, of which 14 sub-concepts branched
The SRL-based program has proven effective in developing the under-study literary appreciation skills of first year secondary students. This was evident by means of calculating differences between mean scores of students in the pre-post administrations of literary appreciation skills test as a whole and each component skill separately, where the difference was statistically significant at 0.01 level in favor of the post-administration in the literary appreciation test. Effect size of the program was also great