The effectiveness of individual and integration approaches for treated children and adolescents who stutter: a systematic review from 1990 to2018

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر ، قسم التربية الخاصة ، کلية التربية ، جامعة طيبة ، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف السبب الذي يکمن وراء قلة البراهين التي تثبت فاعلية برنامج تعديل التأتأة وايضا مقارنة افضل الاساليب المتوفرة  لعلاج التأتأة والتي تم تقديمها بشکل منفرد أو مدمج، في هذه الدراسة تم مراجعة نتائج الدراسات السابقة (من سنة 1990 الى 2018) التي استخدمت برنامج علاجي واحد فقط او عدة برامج مدمجة مع بعض  لعلاج الاطفال الذين يعانون من التأتأة. ومعايير استبعاد الدراسات لا يتم بناءاً على أدوات التقييم ولا على المنهج البحثي للدراسة، ولکن يعتمد على خصائص المشارکين والعلاجات المستخدمة (تشکيل الطلاقة، تعديل التأتأة والعلاج السلوکي المعرفي) واللغة التي تم کتابة البحث بها.
وتظهر الأدلة  التي تم جمعها من تسعة وعشرون دراسة أن هناک سببين لقلة الادلة الداعمة لبرنامج تعديل التأتأة وهي: الانتکاس وجودة الصوت بعد العلاج ببرنامج تشکيل الطلاقة. وايضاً أظهر المشارکون الذين عولجوا من خلال عدة برامح مدمجة مع بعض قابلية للحد من التأتأة والحفاظ على مکاسب العلاج لفترة طويلة بالمقارنة مع الذين تم علاجهم إما بالبرنامج تشکيل الطلاقة أو تعديل التأتأة.
وتقترح هذه الدراسة الى دمج کلا البرنامجيين: تشکيل الطلاقة وتعديل التأتأة أو دمجهما معا مع برامج علاجية اخرى التي يمکن ان تساعد الاخصائيين على مساعدة الاشخاص المتأتأيين لتحقيق اهدافهم والمحافظة على مکاسب علاجهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

فعالیة النهج الفردیة والاندماج للأطفال والمراهقین الذین یعترضون:مراجعة منهجیة من 1990 إلى 2018

المؤلف [English]

  • Einas Salem Alharbi
Lecturer, Department of Special Education, Faculty of Education, Taibah University, Saudi Arabia-
المستخلص [English]

  Aims To find the reason for limited evidence on the effectiveness of stuttering modification and to compare the effectiveness of available stuttering treatments, particularly the individual and integration approaches by synthesizing the available evidence.
  Methods A systematic review of the literature on the individual and integration approaches to treat CWS. Studies published from 1990 to 2018 were reviewed. Searches were not restricted by assessment tools and study design ,but were limited by participant characteristics, treatments (Fluency Shaping (FS), Stuttering Modification (SM) and Cognitive Behaviour Therapy (CBT)) and language.
              Results Synthesized evidence from 29 papers identifies that relapsing and the quality of sound after treatment via FS may be the main reasons behind the limited evidence that SM has. In addition, participants treated by integration approaches showed an ability to reduce stuttering and maintain treatment gains for a long period of time as compared to those treated via FS or SM.
             Statement of problem The reason for limited evidence supporting stuttering modification is unknown and there has not been systematic review conducted that compares the outcomes of Children and adolescents who stutter (CWS) treated by both the individual and integration approaches. 
             Implications of this review This review suggests integrating FS with SM alone or with other treatments that may help clinicians assist CWS to meet their goals and maintain their treatment gains.
Keywords: stuttering, systematic review, fluency shaping, stuttering modification, individual approach, integration approach