مدى تحفيز أعضاء هيئة التدريس لتطوير آليات التقويم الذاتي والاعتماد الأکاديمي لبرامج إعداد المحاضرين بکليات التربية بالجامعات السعودية وفق معايير (CAEP): جامعة أم القرى نموذجاً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة والتخطيط التربوي المساعد- قسم الإدارة التربوية والتخطيط کلية التربية جامعة أم القرى- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تحفيز أعضاء هيئة التدريس لتطوير آليات التقويم الذاتي والاعتماد الأکاديمي لبرامج إعداد المحاضرين بکلية التربية في جامعة أم القرى وفق معايير (CAEP) وتحديداً نحو (تطوير المحتوى والمعرفة التربوية، تحسين ممارسة الشراکة المهنية والتدريب، الرقي بجودة الطلب والتوظيف، تعزيز أثر البرنامج، زيادة جودة البرنامج والتحسين المستمر). استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وتکون مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة أم القرى. حيث اعتمدت الدراسة على طريقة العينة العشوائية البسيطة، واقتصرت على (82) عضو هيئة تدريسية. تمثلت أداة الدراسة في استبانة تکونت من خمس محاور بواقع 48 عبارة. وخرجت الدراسة بجملة من النتائج أهمها: هناک مدى کبير من تحفيز أعضاء هيئة التدريس نحو تطوير المحتوى والمعرفة التربوية بمتوسط کلي للمحور (4.1)، ومدى عالي من تحفيز أعضاء هيئة التدريس نحو تحسين ممارسة الشراکة المهنية والتدريب الميداني بمتوسط کلي للمحور (3.8)، ومدىعالي من تحفيز أعضاء هيئة التدريس نحو الرقي بجودة الطلب والتوظيف بمتوسط کلي للمحور (3.84)، ومدىعالي من تحفيز أعضاء هيئة التدريس نحو تعزيز أثر البرنامج بمتوسط کلي للمحور (3.92)، ومدىعالي من تحفيز أعضاء هيئة التدريس نحو زيادة جودة البرنامج والتحسين المستمر بمتوسط کلي للمحور (3.98). وأوصت الدراسة بتطوير برامج إعداد المحاضرين في المملکة العربية السعودية بشکل مستمر وفقا ًلمستجدات العصر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Motivation of Faculty Members to Develop Mechanisms of Self-Assessment and Academic Accreditation of the Programs for Preparing Lecturers at the Faculty of Education of Saudi Universities in Accordance with CAEP Standards: A Model of Umm Al- Qura University

المؤلف [English]

  • Reem bint Thabet Muhammad Bani Zaid Al-Qahtani
Assistant Professor of Educational Administration and Planning - Department of Educational Administration and Planning, College of Education, Umm Al-Qura University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed at identifying the degree of motivation of faculty members to develop self-assessment mechanisms and academic accreditation of the programs for preparing lecturers at the Faculty of Education at Umm Al- Qura University in accordance with the CAEP standards, specifically toward (developing content and educational knowledge, improving the practice of professional partnership and training, Program impact, increased program quality and continuous improvement). The study used the analytical descriptive method. The study population consisted of faculty members at Umm Al- Qura University. The study was based on the simple random sampling method, and was limited to (82) faculty members. The study tool consisted of a questionnaire consisting of five axes with 48 phrases. The results of the study are: a high degree of motivation for faculty members to develop content and educational knowledge with a total average of (4.1), a high degree of motivation for faculty members towards improving the practice of professional partnership and field training with a total average of (3.8), and a high degree of motivation for faculty members to increase the quality of the program and the continuous improvement with an overall average of the axis (3.98). The study recommended on developing the programs of preparing lecturers in the Kingdom of Saudi Arabia on a continuous basis in accordance with modern developments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • motivation
  • faculty
  • self-assessment
  • academic accreditation
  • Teacher Preparation Programs
  • Umm Al- Qura University
  • CAEP standards