الإحباط و دافعية الإنجاز وعلاقتهما بالتحصيل الأکاديمي لدى طلاب الکلية الجامعية بالجموم في جامعة ام القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ علم النفس التعلم المشارک قسم علم النفس, کلية التربية- جامعة ام القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على مستوى الإحباط و دافعية الانجاز وعلاقتهما بالتحصيل الاکاديمي لدى طلاب الکلية الجامعية بالجموم، وتکونت عينة الدراسة من (110) طالبا موزعين کالتالي (55) طالبا تخصص رياضيات و (55) طالبا تخصص لغة عربية من طلاب الکلية الجامعية في الجموم بجامعة ام القرى، ولتحقيق اهداف الدراسة تم بناء مقياسي الاحباط و دافعية الانجاز لإجراء الدراسة الحالية. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي المقارن. أظهرت نتائج الدراسة حصول أفراد عينة الدراسة على مستوى متوسط في الاحباط و دافعية الانجاز.  ايضا توصلت  الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الاحباط لصالح طلاب تخصص اللغة العربية,  في حين لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى دافعية الانجاز تعزى الى التخصص الاکاديمي. ايضا توصلت الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة احصائية بين مستوى الاحباط والتحصيل الاکاديمي للطلاب. ايضا توصلت الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مستوى دافعية الانجاز والتحصيل الاکاديمي لدى الطلاب. من جهة اخرى توجد علاقة ارتباطية سالبة بين مستوى الاحباط ودافعية الانجاز. وفي نهاية الدراسة تم التوصية بإجراء البرامج الارشادية للحد من الاحباط وتحسين دافع الانجاز لدى طلاب الکلية الجامعية بالجموم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Frustration and achievement motivation and their relation to academic achievement among the students of the university college in Aljamoum at Umm Al Qura University

المؤلف [English]

  • Tariq Abdulali Al-Salami
Associate Professor of Learning Psychology Department of Psychology, College of Education - Umm Al-Qura University
المستخلص [English]

The present study aimed to identify the levels of frustration and achievement motivation and their relation to academic achievement among the students of the university college in Aljamoum at Umm Al Qura University. The sample of the study consisted of (110) students, distributed as follows: (55) students in mathematics specializing and (55) students in Arabic language specializing. To achieve the goals of current study the researcher constructed both scales of frustration and achievement motivation. The researcher used descriptive correlation approach. The study found that the frustration and the achievement motivation were average level. Also, the study found that there were statistically significant differences in the level of frustration in favor of students in Arabic language specialization, while there were no statistically significant differences in achievement motivation due to academic specialization. The study found a statistically significant negative relationship between the level of frustration and academic achievement of students, whereas the study found a positive correlation between the level of the motivation achievement and the academic achievement among students. On the other hand, there is a negative correlation between the level of frustration and the level of motivation achievement. At the end of the study, it is recommended to organize training courses and workshops to reduce the levels of frustration and improve the achievement motivation for students of the university college in Aljamoum

الكلمات الرئيسية [English]

  • Frustration
  • Achievement Motivation
  • Academic Achievement
  • students university college