فاعلية برنامج إرشادي لتنمية الذکاء الروحي لدي طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد-قسم علم النفس کلية التربية-جامعة حائل-المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية الذکاء الروحي لدي طلاب المرحلة الثانوية. وتکونت عينة الدراسة من (24) من طالبات المرحلة الثانوية. وقامت الباحثة ببناء مقياس الذکاء الروحي وحساب خصائصة السيکومترية. وأوضحت النتائج فعالية البرنامج الإرشادي في تنمية الذکاء الروحي لدى المجموعة التجريبية مقارنة بأقرانهن في المجموعة الضابطة. کما تم الاستدلال على استمرارية نتائج التدخل من خلال عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي للذکاء الروحي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of an instructional program to develop the spiritual intelligence of high school students

المؤلف [English]

  • Aisha bint Al-Neama, Sheikh Al-Aghaf
Assistant Professor - Department of Psychology College of Education - University of Hail - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The present study aimed to develop the spiritual intelligence of high school students. The study sample consisted of (24) secondary students. The researcher built a measure of spiritual intelligence and calculating the characteristics of the psychometric. The results showed the effectiveness of the pilot program in developing the spiritual intelligence of the experimental group compared to their peers in the control group. The continuity of the results of the intervention was also determined by the absence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group scores in the telemetry and the follow-up of spiritual intelligence.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Spiritual Intelligence
  • Guidance Program