الآثار المباشرة وغير المباشرة للتفکير المنظومي وفاعلية الذات الإبداعية على الکمالية والتحصيل الدراسي لدى طلاب کلية التربية جامعة المنيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي بکلية التربية ـ جامعة المنيا

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على تأثير العلاقات السببية المباشرة وغير المباشرة لکل من: التفکير المنظومي وفاعلية الذات الإبداعية في الکمالية والتحصيل الدراسي لدى طلاب کلية التربية جامعة المنيا، وکذلک تعرف أثر کل من النوع)ذکور،إناث(، والتخصص(علمي،أدبي) والتفاعلبينهماعلى کل من: التفکير المنظومي وفاعلية الذات الإبداعية والکمالية والتحصيل الدراسي، وقد بلغت عينة البحث (240) طالبًا وطالبة (130 إناث – 110 ذکور)،(124 أدبي- 116 علمي)،واستخدم الباحث مقياسالتفکير المنظومي: إعدادالباحث، ومقياس فاعلية الذات الإبداعية :إعداد (Abbut,2010) ترجمة الباحث، ومقياس الکمالية إعداد الباحث في ضوء مقياس( Hewitt&Flett,1991) .
 وقد توصلت نتائج هذا البحث باستخدام تحليل المسار وتحليل التباين الثنائي إلى ما يلي:
ـ توجد تأثيرات سببية مباشرة وغير مباشرة لکل من :أبعاد التفکير المنظومي وفاعلية الذات الإبداعية على الکمالية والتحصيل الدراسي لدى الطلاب کلية التربية جامعة المنيا
ـ وجود أثر دال للفروق بين الجنسين في بعد ادراک العلاقات المنظومية وفاعلية الذات في التفکير الإبداعي، لم يکن هنالک أثر دال للفروق بين الجنسين في باقي المتغيرات 
ـ لم يکن هنالک أثر دال للفروق بين التخصصات العلمية والأدبية في جميع متغيرات البحث  عدا بُعد (ترکيب المنظومات).
ـ عدم وجود أثر دال للتفاعل بين التخصص والنوع في جميع متغيرات البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Direct and Indirect Effects of Systemic thinking and Creative Self-efficacy on Perfectionism and Achievement of the Students of the faculty of Education, Minia University

المؤلف [English]

  • Mohamed Abdel Aziz Nour El-Din
nstructor of educational psychology Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

This research aimed at investigating The Direct and Indirect Effects of Systemic thinking and Creative Self-efficacy on  Perfectionism and Achievement of  the Students of the faculty  of Education, Minia University, It also aimed at investigating the Effect of gender(males/females), specialization (scientific/literary) and the interaction between them on Systemic thinking, Creative Self-efficacy, Perfectionism, Achievement. A total of (240) Students(130 females, 110 males), (116 scientific,124 literary) participated in the research. the tools of the research included Systemic thinking scale prepared by the present researcher and Creative Self-efficacy scale prepared by (Abbut,2010) Translated by the  researcher, Perfectionism scale prepared by the present researcher in the light of (Hewitt&Flett,1991) scale .
The most important findings were as follows:
-There were Direct and Indirect Effects of Systemic thinking and Creative Self-efficacy on Perfectionism and Achievement of the Students of the faculty of Education, Minia University .
-There was a significant effect of the  differences, between the males and females in a dimension  Comprehension of Systematic Relation Ships, Self-efficacy in Creative thinking, but there was no significant effect   of the differences, between the males and females sections in the other variables.          
-There was no significant effect differences, between the scientific and literary sections in the research variables except a dimension (systematic synthesis( .
-There was no significant effect  interaction, between specialization and gender  in the research variables.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Systemic thinking
  • Creative Self-efficacy
  • perfectionism
  • Achievement