واقع استخدام معلمات الدراسات الاجتماعية للبحث الإجرائي على النطاق المدرسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محاضر بقسم المناهج وطرق التدريس. کلية التربية. جامعة القصيم.

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية ـ جامعة القصيم.

المستخلص

 استهدفت الدراسة تعرف واقع استخدام معلمات الدراسات الاجتماعية للبحث الإجرائي على النطاق المدرسي، والصعوبات التي تواجه استخدام المعلمات للبحوث الإجرائية وکيفية التغلب عليها. ولتحقيق ذلک استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وتم استخدام الاستبانة أداة للدراسة، وتکونت عينة الدراسة من (50) معلمة من معلمات الدراسات الاجتماعية اللاتي يعملن في المدارس الحکومية بإدارة تعليم محافظة البکيرية بمنطقة القصيم. وتوصلت الدراسة إلى أن استخدام معلمات الدراسات الاجتماعية للبحث الإجرائي على النطاق المدرسي کان بدرجة قليلة، مع وجود بعض الصعوبات التي تواجه المعلمات أثناء القيام بالبحوث الإجرائية من أهمها: عدم توافر المناخ الداعم، وعدم وجود دعم مادي، مع کثرة أعباء المعلمة في المدرسة، وعزوف الطالبات والمعلمات عن التعاون مع المعلمة التي تقوم بعمل بحث إجرائي. کما توصلت الدراسة إلى مجموعة من الحلول للصعوبات التي تواجه المعلمات عند القيام بالبحوث الإجرائية من أهمها اهتمام المشرفات التربويات بالبحث الاجرائي ومشارکة المعلمات فيه، مع قيام الوزارة بعقد دورات في مجال البحث الإجرائي، وتقديم مجموعة من الحوافز المادية والمعنوية، وتوفير المناخ الداعم للقيام بتنفيذ البحوث الإجرائية،وإنشاء قسم بإدارة التعليم لتسهيل إجراءات تنفيذ البحوث الإجرائية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

identify the reality of using action research by social studies female teachers on the school field

المؤلفون [English]

  • Haifa bint Mohammed Al-Rabian 1
  • Khalid bin Ibrahim Al-Dughaim 2
1 Lecturer, Department of Curricula and Teaching Methods. Faculty of Education. Al Qussaim university.
2 Professor of curricula and teaching methods College of Education - Qassim University.
المستخلص [English]

The study aimed to identify the reality of using action research by social studies female teachers on the school field, the difficulties facing action research and how to overcome them.The study used the descriptive approach, and the questionnaire was used as a tool. The study population and sample consisted of (50) social studies teachers in the area Qassimthe study found that the social studies female teachers using action research on the school field was limited.There were some difficulties faced female teachers during doing action research, the most important of it the difficulty of the lack of supportive atmosphere, the lack of money support, the high loads on the female teachers in the school, the reluctance of students and teachers to cooperate with the female teachers during action research.The study also found a number of solutions to this difficulties, the most important of  it  interest of educational supervisors in actin research and  sharing  female  teachers in it, Producing  courses in the field of action research, providing a range of financial  and incorporeal incentives, Provide atmosphere support,Provide adequate financial support, establish department in  education administration to facilitate procedures for doing action  research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Action Research
  • the social studies female teachers