Factors affecting the re-entry experiences of returning Saudi international students after studying abroad

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى ، مکة المکرمة ، المملکة العربية السعودية

المستخلص

يهدف هذا البحث للإجابة عن السؤال التالي/ کيف تؤثر بعض العوامل مثل الجنس, العمر, الحالة الاجتماعية, مدة الدراسة في الخارج, التواصل مع الثقافة الأصلية أثناء الدراسة في الخارج, الدين على تجارب ما بعد العودة من الابتعاث للطلاب الدوليين السعوديين؟ وکان عدد المشارکين في هذا البحث هو 21 من السعوديين والسعوديات العائدين من الدراسة في الخارج – ثلاثة عشر رجلا بمعدل 61.90% و ثمانية إناث بمعدل 38.09 % ممن عادوا من الدراسة في الولايات المتحدة الأمريکية, المملکة المتحدة, أستراليا. وبعد إجراء  الباحث مقابلات فردية مع المشارکين, أظهرت النتائج أن الإناث العائدات من الابتعاث يواجهون تحديات أکبر من الذکور. وبالنسبة للعمر فقد اختلفت إجابات المشارکين بشکل ملحوظ عما إذا کان العمر مؤثرا في تجارب ما بعد العودة أم لا. وإضافة لذلک, أظهرت النتائج أن غير المتزوجين يواجهون صعوبات أکبر من المتزوجين. وأيضا, بينت النتائج أنه کلما زادت فترة الابتعاث کلما واجه المبتعثون والمبتعثات تحديات أکبر بعد العودة. وبالنسبة للتواصل مع الثقافة الأصلية أثناء المکوث في الخارج, فقد بينت النتائج أن المبتعثون والمبتعثات کانوا على تواصل دائم مع السعودية إما من خلال الزيارات السنوية وإما من خلال استخدام وسائل التواصل الاجتماعي لذا فقد سهل هذا التواصل القوي حياتهم بعد العودة وقلل من التحديات المتوقعة. وأخيرا, أکد أغلب المشارکين أن للدين أثر إيجابي کبير على حياتهم ما بعد العودة. وفي ختام الدراسة تم تقديم بعض التطبيقات والتوصيات من خلال نتائج هذه الدراسة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Factors affecting the re-entry experiences of returning Saudi international students after studying abroad

المؤلف [English]

  • Naif Daifullah Z Alsulami
Umm Al-Qura University, Mecca, Saudi Arabia
المستخلص [English]

The main purpose of this research is to answer the following research question: How do some important factors such as gender, age, marital status, period of study abroad, contact with heritage culture while studying abroad and religion affect the re-entry experiences of Saudi returnees? The total number of participants in the study was 21 Saudi returnees, consisting male (n=13, 61.90 per cent) and female participants (n=8, 38.09 per cent)returning from studying in the U.S. U.K. and Australia. By conducting semi-structured individual interviews with the participants. The findings showed that female Saudi returnees experienced greater challenges than males due to gender imbalances in the culture in Saudi Arabia. Concerning the age factor, participants responded variously.Furthermore, the findings revealed that most participants deemed that single Saudi returnees meet more challenges than the married ones.Also, the results indicated that the longer an individual is staying abroad, the greater challenges experienced upon returning home. Additionally, it was found that keeping contact with the heritage culture, either via annual visits or using social media, has facilitated the re-entry process for the participants. Finally, most of the participants were completely certain that positive impacts of the religion for their re-entry override the undesirable effects. Consequently, they became more aware of the essence of practising the religious teachings, helping them to easily re-adapt. Implications of the findings and directions for future research are provided.

الكلمات الرئيسية [English]

  • International education
  • re-entry experiences
  • returning home
  • studying abroad
  • Saudi international students