المَعْنَى والتَّدَفُق في العمل کمُنَبِئَيْنِ بالقدرة على تَحَمُّل الإحباط الوظيفي لدى معلمي ومعلمات الطلبة ذوي الإعاقة البصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية والتربية الخاصة. کلية التربية- جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية.

2 أستاذ التربية الخاصة المشارک قسم التربية الخاصة- کلية التربية جامعة جـازان المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى القدرة على تحمل الإحباط الوظيفي، وتعرف علاقتها بالمعنى والتدفق في العمل، وإسهام هذين المتغيرين في التنبؤ بها لدى معلمي ومعلمات الطلبة ذوي الإعاقة البصرية. وتکونت العينة من (118) معلمًا ومعلمة (71 ذکرًا+ 47 أنثى) من معلمي ومعلمات الطلبة ذوي الإعاقة البصرية بمدارس الدمج بالمملکة العربية السعودية، متوسط أعمارهم الزمنية (34,86) سنة بانحراف معياري قدره (6,52). واستخدمت الدراسة مقياس القدرة على تحمل الإحباط الوظيفي إعداد الباحِثَيْنِ، ومقياس المعنى في العمل إعدادSteger, Dik, & Duffy (2012) ، واستبيان التدفق في العمل  إعدادWolfigiel & Czerw (2017)، وهما من ترجمة الباحِثَيْنِ. وأسفرت النتائج عن ارتفاع مستوى القدرة على تحمل الإحباط الوظيفي لدى أفراد عينة الدراسة، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) في هذه القدرة بين الجنسين لصالح الذکور، وأنها ترتبط إيجابيًا بالمعنى والتدفق في العمل، وأن هذين المتغيرين المستقلين يفسران (51,4%) من التباين في المتغير التابع، وأن المعنى في العمل يعد أفضل المتغيرين في التنبؤ بالقدرة على تحمل الإحباط الوظيفي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Meaning and Flow at Work as Predictors of Frustration Tolerance Ability among Teachers of Students with Visual Impairments.

المؤلفون [English]

  • Fathi Abdel Rahman Al-Dabaa 1
  • Muhammad Yahya Safhi 2
1 Professor of mental health and special education. Faculty of Education- King Khalid University Saudi Arabia.
2 Associate Professor of Special Education, Department of Special Education - College of Education, Jazan University Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to explore level of frustration tolerance ability, and correlation between frustration tolerance ability and meaning and flow at work, as well as investigated the possibility of prediction of frustration tolerance from these variables among teachers of students with visual impairments. The study sample consisted of (118) teachers (71 male and 47 female), Mage = 34. 86, SD = 6,52), were selected from inclusion schools of the educational administrations in Saudi Arabia. The study used the scale of frustration tolerance ability which prepared by the researchers, the scale of meaning at work by Steger, Dik, & Duffy (2012), and the scale of flow at work by Wolfigiel & Czerw (2017) both scales translated by the researchers. The results showed that high level of frustration tolerance ability among the study sample. and there were statistically significant differences at (0.01) level in frustration tolerance ability for males teachers, and this ability was positively related to the meaning and flow of work. These two independent variables account for 51.4% of the variance in the dependent variable. The meaning at work was the best variable in predicting the frustration tolerance ability.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Meaning
  • Flow at Work
  • Frustration Tolerance Ability
  • Teachers of Students with Visual Impairments