الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية وما وراء المعرفة الإبداعية لدى الطلبة المعلمين بکلية التربية - جامعة الزقازيق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ علم النفس التربوي المساعد کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن مستوى کل من الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية وما وراء المعرفة الإبداعية ومکونات کل منهما، والتعرف على اختلاف درجات الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية باختلاف ما وراء المعرفة الإبداعية، وتحديد العلاقة بين درجات الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية ودرجات ما وراء المعرفة الإبداعية، بالإضافة إلى معرفة إمکانية التنبؤ بدرجات الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية من خلال درجات مکوني ما وراء المعرفة الإبداعية لدى الطلبة المعلمين بکلية التربية جامعة الزقازيق. تکونت عينة البحث الأساسية من (243) طالباً وطالبةً من طلبة الفرقة الرابعة بکلية التربية جامعة الزقازيق الذين يمارسون التربية العملية بمدارس مدينة الزقازيق. تم تطبيق مقياسَي الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية وما وراء المعرفة الإبداعية (من إعداد الباحثين)، وذلک بعد التحقق من صدق وثبات کل منهما، وتم استخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، واختبار "تحليل التباين البسيط" ANOVA، ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل الانحدار المتعدد المتدرج للتحقق من قبول أو رفض فروض البحث. وتم التوصل إلى النتائج التالية: توافر الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية ومکوناته بدرجة متوسطة، وکان أعلى المکونات تحققاً هو التخطيط والتنفيذ لحل المشکلة التدريسية، يليه توليد الأفکار المرتبطة بالمشکلة التدريسية، يليه فهم المشکلة التدريسية، ووجود مستوى منخفض من ما وراء المعرفة الإبداعية ومکونيها، وکان أعلى المکونين تحققاً هو المعرفة الموقفية الإبداعية، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) في درجات الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية ترجع إلى اختلاف ما وراء المعرفة الإبداعية لصالح مجموعة الثقة المرتفعة والأداء التدريسي المرتفع، يليها مجموعة الثقة المرتفعة والأداء التدريسي المنخفض، ثم مجموعة الثقة المنخفضة والأداء التدريسي المنخفض، في حين تأتي مجموعة الثقة المنخفضة والأداء التدريسي المرتفع کأقل المجموعات في الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية ومکوناته مقارنةً بالمجموعات الأخرى، ووجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين درجات الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية ومکوناته ودرجات ما وراء المعرفة الإبداعية ومکونيها، کما أظهرت النتائج إمکانية التنبؤ بدرجات الحل الإبداعي للمشکلات التدريسية من خلال درجات مکوني ما وراء المعرفة الإبداعية لدى الطلبة المعلمين بکلية التربية جامعة الزقازيق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Creative solving of teaching problems and creative metacognition among teachers-students in Faculty of Education – Zagazig University

المؤلفون [English]

  • El-Fadali Abdel-Muttalib El-Sebaei
  • Enas Mohamed Safwat Khreiba
Assistant Professor of Educational Psychology Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The recent research aimed to explore the levels of creative solving of teaching problems, creative metacognition and their components, recognize differences in creative solving of teaching problems scores according to differences in creative metacognition, identify the relationship between creative solving of teaching problems scores and creative metacognition scores, define the probability of predicting creative solving of teaching problems scores from the components of creative metacognition among teachers-students in Faculty of Education – Zagazig University. Main research sample consisted of (243) male and female 4th grade Faculty of Education students who practice practical training in Zagazig schools. Two measures were applied (creative solving of teaching problems scale and creative metacognition scale) -prepared by the researchers- after verifying their validity and reliability. Mean, standard deviation, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, and multi progressive regression analysis were used to verify research hypotheses. The following results were reached: There is a moderate level of creative solving of teaching problems and its components, and that the highest component was planning and executing solving of teaching problems, then generating ideas related to solving of teaching problems, then understanding teaching problems, there is a low level of creative metacognition, and the higher component was creative contextual knowledge, there are statistically significant differences at (0.01) level in creative solving of teaching problems scores due to differences in creative metacognition in favor of high confidence - high teaching performance group, then high confidence – low teaching performance group, then low confidence – low teaching performance group, then low confidence – high teaching performance group as the least group in creative problem solving of teaching problems and its components compared to other groups, there is a statistically significant positive relationship at (0.01) level between creative problem solving of teaching problems scores and its components and creative metacognition scores and its components, and creative problem solving of teaching problems scores can be predicted from the components of creative metacognition scores among teachers-students in Faculty of Education – Zagazig University.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Creative solving of teaching problems
  • Creative metacognition