دور کلية التربية الأساسية بدولة الکويت في تعزيز الأمن الفکري لدى طلبتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد قسم الأصول والإدارة التربوية کلية التربية الأساسية/ دولة الکوي

2 أستاذ مساعد قسم الأصول والإدارة التربوية کلية التربية الأساسية/ دولة الکويت

المستخلص

     هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور کلية التربية الأساسية بدولة الکويت في تعزيز الأمن الفکري لدى طلبتها، من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، ولتحقيق أهداف الدراسة؛ قام الباحثان بتصميم أداة الدراسة (استبانة)، والتي اشتملت على (44) فقرة موزعةً على أربع مجالات وهي: إدارة الکلية، عضو هيئة التدريس، المناهج الدراسية، الأنشطة الطلابية، وتطبيقها على عينة عشوائية مکونة من (729) طالباً وطالبةً من طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت.
     وأظهرت نتائج الدراسة أن واقع ممارسة کلية التربية الأساسية لدورها في تعزيز الأمن الفکري لدى طلبتها من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، جاءت بدرجة متوسطة في جميع مجالات الدراسة، وفي الدرجة الکلية للأداة، وقد جاءت مجالات الدراسة مرتبةً تنازلياً وفقاً للمتوسط الحسابي على النحو الآتي: المناهج الدراسية، عضو هيئة التدريس، الأنشطة الطلابية، إدارة الکلية. کما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α0,05) بين متوسط تقديرات عينة الدراسة لدور کلية التربية الأساسية بدولة الکويت في تعزيز الأمن الفکري لدى طلبتها تعزى لمتغيري النوع والسنة الدراسية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of College of Basic Education in Kuwait in Enhancing Intellectual Security Among its Students

المؤلفون [English]

  • Khaled Mohammed al-Fadalah 1
  • Nadia Bader Al-Janahi 2
1 Assistant ProfessorDepartment of Foundations and Educational Administration College of Basic Education / Kuwait
2 Assistant Professor Department of Foundations and Educational Administration Basic Education College / State of Kuwait
المستخلص [English]

     The aim of this study is to identify the role of The College of Basic Education in Kuwait in enhancing intellectual security among its students, from the point of view of students themselves. To achieve the objectives of this study, a questionnaire of (44) items was developed by the researchers, covering four domains: college administration, faculty members, college curricula, and extracurricular activities. The questionnaire was distributed to a random sample of (729) students at the College of Basic Education.
     Results showed that the role of The College of Basic Education in enhancing intellectual security among its students was at a medium degree in all domains and in the total score, and were arranged in the following descending order: college curricula, faculty members, extracurricular activities, college administration. In addition, the study found that there were no statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) in the role of The College of Basic Education in Kuwait in enhancing intellectual security among its students attributed to sex and year of study.

الكلمات الرئيسية [English]

  • intellectual security – college of education – enhancing
  • Students