إسهامات التعليم الثانوى العام فى تعزيز التماسک الاجتماعى لمواجهة الإرهاب فى مصر – رؤية تربوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

        يهدف البحث الحالى إلى الکشف عن واقع الممارسات التربوية التى تسهم فى تعزيز التماسک  الاجتماعى بمدرسة التعليم الثانوى العام فى مصر ، وصولا   لصياغة رؤية تربوية  لتفعيل إسهامات مدرسة التعليم الثانوى العام فى تعزيز التماسک الاجتماعى ، کمدخل لمواجهة الإرهاب .  وقد انتهج  البحث المنهج الوصفى ، مع الاستعانة بالاستبانة کأداة بحثية  قدمت إلى عينة من معلمى المرحلة الثانوية  . والمقابلة التى تم اجرائها مع  مجموعة من  مديرى مدارس التعليم الثانوى العام  ومجموعة من الخبراء التربويين، وذلک  بهدف الوقوف على  أهم الممارسات التربوية الداعمة للتماسک الاجتماعى بمدرسة التعليم الثانوى العام  ، وتوصلت النتائج إلى  :
-         ممارسات الإدارة المدرسية  بمدرسة التعليم الثانوى العام الداعمة للتماسک الاجتماعى ،  جاءت فى مستوى "تتحقق إلى حد ما" بمتوسط حسابى (2.30) ووزن نسبى (76.67%). مما يشير إلى قصور فى دور الإدارة المدرسية فى هذا الجانب المهم .
-         الممارسات  التربوية للمعلم الداعمة للتماسک الاجتماعى جاءت فى مستوى " تتحقق بدرجة کبيرة "  بمتوسط حسابى (2.34) ووزن نسبى (78.07%). مما يشير أن أن ممارسات المعلم التربوية داخل مدرسة التعليم الثانوى العام تسهم فى تحقيق التماسک الاجتماعى  .
-         أن دور المناهج الدراسية فى دعم التماسک الاجتماعى متحقق  بدرجة کبيرة  وذلک وفقاً لآراء أفراد عينة البحث  بمتوسط حسابى (2.36) ووزن نسبى (78.83%).
-          وجود قصور فى الممارسات التربوية الخاصة بالأنشطة المدرسية فى مدرسة التعليم الثانوى العام الداعمة للتماسک الاجتماعى . فممارسات الأنشطة المدرسية الداعمة للتماسک الاجتماعى جاءت فى مستوى " تتحقق إلى حد ما " ، بمتوسط حسابى (2.21) ووزن نسبى (73.56%).. 
-         وجود قصور فى الممارسات التربوية التى تسود المناخ التربوي فى مدرسة التعليم الثانوى العام  الداعمة للتماسک الاجتماعى  ، حيث جاءت فى مستوى "تتحقق إلى حد ما" بمتوسط حسابى (2.32) ووزن نسبى (77.40%).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Contributions of general Secondary Education to Promote Social Cohesion To Confrontation Terrorism in Egypt : Proposed Educational Vision

المؤلف [English]

  • Rania Wasfy Othman
Assistant Professor of Foundations of Education Damietta University Faculty of Education
المستخلص [English]

The present research aims to uncover the reality of educational practices that contribute to the enhancement of social cohesion in the general secondary school in Egypt, in order to formulate an educational vision to activate the role of the general secondary school in promoting social cohesion, as an entrance to confront terrorism. The research followed the descriptive approach, using the questionnaire as a research tool presented to a sample of secondary school teachers. And interview was conducted with a group of principals of general secondary education schools and a group of educational experts, in order to identify the most important educational practices in support of social cohesion in the school of general secondary education. The results reached:
-       The practices of school administration in the general secondary school in support of social cohesion came in a level of "achieved to some extent" with an arithmetic mean (2.30) and a relative weight (76.67%). This indicates a deficiency in the role of school administration in this important aspect.
-       The educational practices of the teacher in support of social cohesion came in the level of "achieved to a great extent" with a mean (2.34) and a relative weight (78.07%) This indicates that the teachers' educational practices within the general secondary school contribute to social cohesion.
-       The role of the curriculum in supporting social cohesion is largely achieved, according to the opinions of the members of the research sample with a mean (2.36) and a relative weight (78.83%).
-        The existence of deficiencies in the educational practices of school activities in the general secondary school in support of social cohesion. The practices of school activities in support of social cohesion came at a level "achieved to some extent", with an arithmetic mean (2.21) and a relative weight (73.56%).
-       The existence of deficiencies in the educational practices that prevail in the educational climate in the general secondary school in support of social cohesion, where it came at a level "achieved to some extent" with an arithmetic mean (2.32) and a relative weight (77.40%).

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social cohesion
  • terrorism
  • secondary education