الذکاء الروحي وعلاقته بالطمأنينة النفسية والفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربية الموسيقية قسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية النوعية جامعة القاهرة

المستخلص

 هدفت البحث الحالي تعرف الذکاء الروحي وعلاقته بالطمأنينة النفسية والفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي لدى طلاب قسم التربية الموسيقية بکلية التربية النوعية جامعة القاهرة، وتکونت العينة النهائية من [100] طالبًا وطالبة، منهم [29] طالبًا، و[71] طالبة، وأظهرت النتائج وجود علاقة بين درجات الطلاب في الذکاء الروحي بمکوناتها الفرعية وکل من: الطمأنينة النفسية والفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي، وقدرة الدرجة الکلية والتطور الشخصي والقبول الذاتي في مقياس الطمأنينة النفسية على التنبؤ بالذکاء الروحي، بينما لم يکن لباقي عوامل الطمأنينة النفسية [العلاقات الإيجابية ـ الاستقلالية ـ التمکن البيئي ـ الحياة الهادفة] قدرة على التنبؤ بالذکاء الروحي، وقدرة الدرجة الکلية وإتقان الخبرات النشطة، والخبرات غير المباشرة في مقياس الفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي على التنبؤ بالذکاء الروحي في حين لم يکن لعاملي للإقناع اللفظي/الاجتماعي، والحالات الفسيولوجية القدرة على التنبؤ بالذکاء الروحي، ووجود فروق دالة إحصائياً بين مرتفعي ومنخفضي الطمأنينة النفسية في الذکاء الروحي لصالح مرتفعي الطمأنينة النفسية، وجود فروق دالة إحصائياً بين مرتفعي ومنخفضي الفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي في الذکاء الروحي لصالح مرتفعي الفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي، وأن المتغيرات المستقلة [الطمأنينة النفسية والفاعلية الذاتية في الأداء الموسيقي] کانت قادرة على تفسير حوالي [1, 56%] من التباين في درجات الذکاء الروحي مما يدل على ارتفاع مستوى الدلالة العملية للنموذج المقترح.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Spiritual intelligence and its relationship to psychological well-being and self-efficacy in the musical performance of university students

المؤلف [English]

  • Ghada Abdel Rahim Ali
Teacher of psychology, music education Department of Educational and Psychological Sciences Faculty of Specific Education, Cairo University
المستخلص [English]

Abstract: The present research aimed to identify spiritual intelligence and its relationship to psychological well-being and self-efficacy in musical performance among students of the Department of Music Education, Faculty of Specific Education, Cairo University. The results of the study showed there is a positive correlation and statistically significant between the students' grades in spiritual intelligence with its subcomponents and psychological well-being and musical self-efficacy. The ability of total score, personal growth, and self-acceptance in the psychological well-being scale to predict the spiritual intelligence of students of the Department of Music Education, while the rest of the psychological well-being factors [positive relationships - autonomy - environmental mastery - purpose in life] did not have the ability to predict spiritual intelligence. The ability of total score , enactive mastery experience, and vicarious experience in the scale of musical self-efficacy to predict spiritual intelligence, while the factors of verbal / social persuasion, and physiological states did not have the ability to predict spiritual intelligence. There are statistically significant differences between high and low psychological well-being in spiritual intelligence in favor of high psychological well-being. There are statistically significant differences between high and low musical self-efficacy in spiritual intelligence in favor of high musical self-efficacy. The independent variables [psychological well-being and musical self-efficacy] were able to explain about [56.1%] of the variance in the scores of spiritual intelligence and this indicates a high level of practical significance of the proposed model.