فاعلية نموذج تدريسي مقترح قائم على النظرية البنائية الاجتماعية في تصويب التصورات البديلة في علم الفلک وتنمية الاتجاه نحو العمل الجماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية - جامعة عين شمس أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارک لکلية الجامعية بالقنفذة – جامعة أم القرى

المستخلص

      هدف هذا البحث إلى تقديم نموذج تدريسي مقترح قائم على النظرية البنائية الاجتماعية وتحديد فاعليته في تصويب التصورات البديلة المرتبطة بمفاهيم علم الفلک وتنمية الاتجاه نحو العمل الجماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية . وقد قام الباحث بتحديد التصورات البديلة المرتبطة بعلم الفلک لدى مجموعة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي بمحافظة القنفذة بالمملکة العربية السعودية ونسب شيوعها. قام الباحث بإجراء الدراسة التجريبية للبحث، حيث تم استخدام النموذج التدريسي المقترح لتدريس مفاهيم علم الفلک لتلاميذ المجموعة التجريبية والتي تکونت من ( 54 ) تلميذاً، بينما تکونت المجموعة الضابطة من (28) تلميذاً وتم التدريس لها بالطريقة المعتادة. أظهرت نتائج البحث وجود مجموعة من التصــــــــورات البديلة المرتبطة بمفاهيم علم الفلک بلــــــغت ( 24 ) تصور بديل، وبنسبة شيوع تراوحت بين ( 31.4% و 75% ). کما أظهرت النتائج فاعلية النموذج التدريسي المقترح في تصويب هذه التصورات البديلة وتنمية اتجاهات التلاميذ نحو العمل الجماعي. قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات التي تهدف إلى تطوير تدريس العلوم بصفة عامة وتدريس علم الفلک بشکل خاص من خلال تأکيد الکشف عن التصورلت البديلة وتصويبها من خلال استخدام النموذج التدريسي المقترح.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed teaching model based on social constructivist theory in correcting alternative perceptions in astronomy and developing the trend towards group work among primary school students

المؤلف [English]

  • Muharram Yahya Mohamed Mohamed Afifi
Professor of Curricula and Teaching Methods of Science Faculty of Education - Ain Shams University Associate Professor of Curricula and Teaching Methods of Science Al-Qunfudhah University College - Umm Al-Qura University
المستخلص [English]

The aim of this research is to introduce a suggested instructional model based on the social constructivism theory, and to define its effectiveness on correcting the alternative conceptions related with astronomy and in supporting the team work attitude among primary students. The researcher defined the alternative conceptions related with astronomy for a group of primary students, grade 6, in Al-Qunfudah, in KSA, and measured its popularity rate. The researcher carried out the experimental study of research as the suggested instructional model has been applied to teaching astronomy concepts among the students of the experimental group which consisted of (54) students, while the control group consisted of (28) students who have been taught by the traditional method. Research results revealed several alternative conceptions related with astronomy reached (24) with a popularity rate reached between (31.4% and 75%). Also, results proved the effectiveness of the suggested instructional model in correcting those alternative conceptions and in promoting students’ team work attitudes. This research presents several recommendations and suggestions that aim at improving science teaching in general, and astronomy teaching in particular by exposing the alternative conceptions and correcting it through applying the suggested instructional model.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Instructional model
  • Social constructivism theory
  • Alternative conceptions – Astronomy – Astronomy Education
  • Team work attitude – Science teaching
  • Primary students