فعالية برنامج تدريبي قائم على القاعدة النورانية في تحسين النطق لذوي اضطرابات النطق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم تربية خاصة جامعة جدة – جدة – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة لمعرفة فعالية برنامج تدريبي قائم على القاعدة النورانية في تحسين النطق لذوي اضطرابات النطق. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة باختبارين قبلي وبعدي، فيما تکونت عينة الدراسة من سبعة أطفال من ذوي اضطرابات النطق الوظيفية من عمر 6 سنوات وشهر الى عمر 7 سنوات وست أشهر، وقد کانت أدوات الدراسة عبارة عن مقياس جش للنطق "JAT"، مقياس رسم الرجل لجودانف وهاريس المقنن، استمارة دراسة الحالة، والبرنامج التدريبي. وتمثلت فرضيات الدراسة في وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الأطفال من ذوي اضطرابات النطق على مقياس جش للنطق"JAT" قبل وبعد تنفيذ البرنامج، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس جش للنطق "JAT" في القياسين البعدي والتتبعي. وقد أسفرت النتائج بعد تنفيذ البرنامج في خمسة عشر جلسة تدريبية الى وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات رتب الأطفال على القياسين القبلي والبعدي في مقياس جش للنطق لصالح القياس البعدي عند مستوى دلالة (0.01)، وعدم وجود فروق على ذات المقياس بين القياسين البعدي والتتبعي عند مستوى دلالة (0.921)، وتوصلت الباحثة کذلک لنتيجتين مهمة، حيث ظهر أولا أن فاعلية القاعدة النورانية تکمن في توظيفها بمراحل التعميم والتثبيت أکثر من مراحل التأسيس للصوت، وثانيا أن طريقة الثنائيات الصغرى بالمرحلة الرابعة على البرنامج التدريبي کانت ذات أثر کبير في علاج تعميم الصوت المستهدف بعد علاجه على الصوت البديل

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of Training Program Based on Al-qaedah Al-noraniah To Improvement the Articulation in Children with Articulation Disorders

المؤلف [English]

  • Hala Bint Mastour Al-Harthi.
Department of Special Education Jeddah University - Jeddah - Saudi Arabia
المستخلص [English]

              This study came in the field of speech and language disorders, one major specialty in special education. The aim was to find out the effectiveness of a training program based on Al-qaedah Al-noraniah to improve articulation for children with articulation disorders. The study consisted of eight children with functional articulation disorders (age 6.1 to 8.5 years). The study tools were a Jish Articulation Test ''JAT'', drawing the man test for Godanf & Harris codified, case study form, and training program. While the hypothesis of the study indicates that there are statistically significant differences between the mean scores of children with speech disorders on the JAT before and after the program, and there are no statistically significant differences between the mean scores of children with speech disorders on the before and follow-up tests. The results indicate differences between the two tests the pre and posttests, returning to the post test at the level of significance (0.01), and no differences between the before and follow-up tests. In addition, the study concluded that where: first appeared that the effectiveness of the Al-qaedah Al-noraniah lies in the use of generalization and fixation rather than the establishment of disturbed sound, and secondly, the method of micro-diodes in the fourth phase of the training program had a significant impact in the treatment of generalization of the target sound after treatment on alternative sound.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Al-qaedah Al-noraniah
  • Articulation Disorders
  • Speech Sound Disorder