توجهات أهداف الإنجاز وعلاقتها بأساليب التعلم وفق نموذج فيلدر- سيلفرمان لدى طلاب الدبلوم المهنية بکلية التربية بسوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي بکلية التربية . جامعة سوهاج

المستخلص

استهدف الدراسة الحالية تعرف العلاقة بين توجهات أهداف الإنجاز وأساليب التعلم وفق نموذج فيلدر/ سيلفرمان، وإمکانية التنبؤ بأساليب التعلم من خلالها؛ وذلک لدى عينة من طلبة الدبلوم المهنية بکلية التربية جامعة سوهاج,  حيث تکونت العينة من (180 طالباً وطالبة) تم اختيارهم عشوائياً من شعبتي "التربية الخاصة, والإدارة المدرسية"، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوبيه المقارن والارتباطي, وتمثلت أداتا الدراسة في: مقياس "توجهات أهداف الإنجاز", ومقياس "أساليب التعلم", وقد تم تطبيقهما خلال الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2017/2018م، وأسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج کان من أبرزها: امتلاک طلاب الدبلوم المهنية لتوجهات أهداف الإنجاز بدرجة (مرتفعة) حيث بلغت قيمة المتوسط الموزون (3.93), وأن أساليب التعلم الأکثر تفضيلاً لدى طلاب عينة البحث الکلية على الترتيب: الأسلوب "التسلسلي/ الشمولي", يليه الأسلوب "النشط/ التأملي"، ثم الأسلوب "الحسي/ الحدسي"، وأخيراً الأسلوب "البصري/ اللفظي"، وکذلک وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات مقياسي "توجهات أهداف الإنجاز, أساليب التعلم" على کافة الأبعاد المرتبطة بهما لدى طلاب الدبلوم المهنية في التربية، کما کشفت نتائج تحليل التباين الثنائي وجود تأثير دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) لمتغير الجنس على أداء طلاب عينة الدراسة على مقياس توجهات أهداف الإنجاز؛ وعدم وجود تأثير دال إحصائياً لمتغير التخصص والتفاعل بين متغيري الجنس والتخصص على أداء طلاب عينة الدراسة على مقياس توجهات أهداف الإنجاز بأبعاده الأربعة، کذلک أظهرت النتائج وجود تأثير دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) لمتغير الجنس لأداء طلاب عينة الدراسة في أسلوبي التعلم "الحسي/ الحدسي"، التعلم "التسلسلي/ الشمولي"؛ وعدم وجود تأثير دال إحصائياً لمتغير الجنس في أسلوبي التعلم "النشط/ التأملي"، التعلم "البصري/ اللفظي"، کما أنه لا يوجد تأثير دال إحصائياً لمتغيري التخصص والتفاعل بين متغيري الجنس والتخصص على أداء طلاب عينة الدراسة على مقياس أساليب التعلم بأبعاده الأربعة، فيما کشفت نتائج تحليل الانحدار الخطي عن أن توجهات أهداف الإنجاز تسهم إسهاماً دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) في التنبؤ بأساليب التعلم لدى طلاب عينة الدراسة, وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم تقديم عدد من التوصيات والبحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Achievement Goal Orientations and their Relationship with Learning Styles According to the Felder-Silverman Model among Professional Diploma Students at Sohag Faculty of Education

المؤلف [English]

  • Talaat Mohamed Mohamed Abuouf
Instructor of educational psychology College of Education. Sohag University
المستخلص [English]

The current study aims to investigate the relationship between Achievement goals orientation and learning styles according to the Felder-Silverman Model. The study also investigate whether these orientations are a significant predictor of learning styles among a sample of professional diploma students at the College of Education, Sohag University. The sample included 180 female and male students who were randomly selected from two sections: Special education and educational administration. The study used descriptive methodology, employing both comparative and correlational analyses. As for data collection tools, the researcher used the ‘orientation to achievement goals’ inventory and a ‘learning styles’ measure. These tools were administered during the first term of the 2017-2018 academic year. The most significant of these were the following: First, the results showed that professional diploma students have good orientations to achievement goals as they scored highly on this variable with a weighted mean of 3.93. In addition, the students ranked their preferred learning styles as follows: Sequential-global, active-reflective, visual -verbal, and sensory-intuitive styles, respectively. The results also yielded a statistically significant positive correlation (α= 0.01) between orientations to achievement goals and all the dimensions of learning styles among the study sample. The two-way ANOVA resulted in statistically significant effects (α= 0.01) of the gender variable on orientations to achievement goals, However, no statistically significant effects were obtained for the effects of academic discipline nor the interaction between gender and academic discipline on the four dimensions of orientations to achievement goals. On a related note, the results showed statistically significant effects (α= 0.01) of gender on students’ leaning styles for both the sequential-global and sensory-intuitive dimensions, but not for the active-reflective and visual -verbal, styles. However, no statistically significant effects were found for academic discipline and the interaction between gender and academic discipline on the four dimensions of the learning styles measure. Finally, the linear regression results indicated that orientations to achievement goals were a significant predictor (p=.01) of learning styles among the study sample. Based on these results, the study provides a number of implications and suggestions for further research.