واقع الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة في ضوء متطلبات المشروع الشامل لتطوير المناهج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية المشارک جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

2 ماجستير تخصص المناهج وطرق التدريس جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

المستخلص

هَدَفَت الدراسة الحالية إلى تعرُّف مستوى الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة في ضوء متطلبات المشروع الشامل لتطوير المناهج، ولتحقيق ذلک استخدم الباحثان المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة البحث القائم على وصف الظاهرة وصفاً دقيقاً، والتعبير عنها کمياً وکيفياَ والوصول لاستنتاجات تسهم في فهمها وتطويرها، وکان مجتمع البحث معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة الذين يُدرِسون مقررات التربية الإسلامية المطورة في محافظة محايل التعليمية وعددهم (107) معلمين، وتکوّنت العينة من (30) معلماً؛ تمثل مجموعة عشوائية من معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة الذين يُدرّسون مقررات التربية الإسلامية المطورة بمدارس التعليم العام وتحفيظ القرآن الکريم في محافظة محايل التعليمية.
وقد أظهرت النتائج:
-     أنَّ مستوى أداء المعلمين في مجال التخطيط کان (متوسطاً)؛ فقد کانت نسبة الممارسة للاستجابة بدرجة متوسطة (43.3٪)، وفي مجال التنفيذ کان أيضاً (متوسطاً)؛ حيث بلغت نسبة الممارسة للاستجابة بدرجة متوسطة (46.2٪)، في مجال التقويم؛ کان أيضاً (متوسطاً)؛ حيث بلغت نسبة الممارسة للاستجابة بدرجة متوسطة (47.2٪).
-     وأنَّ أعلى المجالات في الوزن النسبي هو مجال التنفيذ حيث حصل على وزن نسبي (2.07)؛ أي أنّه أعلى المجالات ممارسة، ثم يليه مجال التخطيط بوزن نسبي (1.92 )، ثم مجال التقويم بوزن نسبي (1.75) والذي يعتبر أقلها ممارسة.
-      وأنَّ مستوى ممارسة معلمي التربية الإسلامية  للتدريس في ضوء متطلبات المشروع الشامل لتطوير المناهج يقل بدلالة عن مستوى الأداء المقبول علمياً.
وفي ضوء هذه النتائج قدَّم الباحثان بعض التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of the teaching performance of Islamic education teachers in the intermediate stage in light of the requirements of the comprehensive project for curriculum development

المؤلفون [English]

  • Thabit bin Saeed Al Kahlan 1
  • Mohammed bin Hassan Mohammed Yousef Al Mubarak 2
1 Associate Professor of Curricula and Teaching Methods of Sharia Sciences King Khalid University of the Kingdom of Saudi Arabia
2 Master of Curriculum majoring And teaching methods King Khalid University of the Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

 The goal of current research to know the level of teaching performance of Islamic curriculum teachers، in intermediate level، in the light of the overall requirements of the project to develop the curriculum.                                                      
 The researcher has used the descriptive approach to the relevance of the nature of search based on the description of the phenomenon and an accurate description، and expressed quantitatively and qualitatively and access to the findings contribute to the understanding and development. The research community is the Islamic curriculum teachers in intermediate schools. who are teaching the  Islamic developed curriculum،  in Mahayel educational province.  The number of the teachers is (107). The sample consisted of (30) represents a random group of Islamic curriculum teachers in intermediate schools who are teaching  the Islamic developed curriculum in public schools and Koranic schools  in Mahayel province                                                            
The results showed:
- That teachers' performance in the field of planning level was (average); it was practice proportion to respond moderately (43.3%)، and in the field of implementation was also a (moderate); reaching practice proportion to respond moderately (46.2%)، in the field of Calendar; It was also a (moderate); where the ratio stood at practice to respond moderately (47.2%.)                                                                                               
- And that the highest areas in the relative weight is the area of ​​implementation where he obtained a relative weight (2.07); that is the highest practice areas، followed by the field of which is considered the least exercise then the field Calendar (1.75) planning(1.92).                                                                                           
- And that the practice of the level of Islamic education teachers to teach in light of the overall requirements of the project to develop the curriculum at least in terms of the level of acceptable performance scientifically.                                                                  
In light of these findings، the researcher made some recommendations and proposals

الكلمات الرئيسية [English]

  • performance of Islamic curriculum teacher – Intermediate level- overall project requirements