قلق الاختبار والحساسية للثواب والعقاب لدى عينة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي (دراسة ارتباطية مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس المساعد کلية الآداب - جامعة أسيوط

2 أ خصائية نفسية کلية الطب- جامعة أسيوط

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق من الخصائص السيکومترية لمقاييس قلق الاختبار والحساسية للثواب والعقاب، کما هدفت للتعرف على العلاقة بين قلق الاختبار والحساسية للثواب والعقاب لدى عينة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي، کذلک هدفت الدراسة للتعرف على الفروق وفق اختلاف متغير النوع (ذکور/إناث) على قلق الاختبار والحساسية للثواب والعقاب، وقد أمکن تطبيق أدوات الدراسة على عينة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي وأمکن الحصول على العينة من بعض المدارس الرسمية والمتميزة للغات بمحافظة أسيوط حيث بلغ قوامها 329 (168 ذکر، 161 أنثى) وتراوحت أعمارهم بين 11-12 عام بمتوسط عمري 11,6 عامًا، وانحراف معياري 0,4 عامًا، وأظهرت النتائج عن تمتع أدوات الدراسة بخصائص سيکومترية جيدة في البيئة المصرية لدى عينة الدراسة الحالية، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس قلق الاختبار وکانت الفروق لصالح مجموعة الذکور، کما توصلت النتائج إلى وجود فروق جوهرية على الدرجة الکلية لمقياس الحساسية للثواب والعقاب وبعدي الاندفاع والقيادة وکانت الفروق لصالح مجموعة الإناث في حين لم تکن هناک فروق جوهرية بين الذکور والإناث على بعدي الحساسية للعقاب والمکافأة للاستجابة کأحد أبعاد مقياس الحساسية للثواب والعقاب، وکما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الدرجة الکلية لقلق الاختبار بالدرجة الکلية للحساسية للثواب والعقاب وأبعادها الفرعية وهي (الحساسية للعقاب، الاندفاع، القيادة، مکافأة الاستجابة).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Test anxiety and sensitivity to reward and punishment among a sample of Grade six primary pupils (comparative correlational study)

المؤلفون [English]

  • Ahmed K. A. El-Bahnsawy 1
  • Wesaam M. A. E. Hadhoud 2
1 Assistant professor, Faculty of Art, Assuit University
2 PhD Researcher,psychologist Faculty of Art, Assuit University
المستخلص [English]

The aim of current study is to validating the psychometric caractreristics of test anxiety scale and sensitivity to reward and punishment scale, and aimed to define the relation between test anxiety and sensitivity to reward and punishment among sixth primary students, besides identify the differences according to the difference to gender (male/ female) on test anxiety and sensitivity to reward and punishment. The study tools applied to sample of sixth primary students and the sample was obtained from some public and distinguished language schools in Assiut governorate. Sample of the study consists of 329 (168 male / 161 female) their age range 11-12 (M= 11.6, SD = 0.4). Results of the study show that scales of the study have good psychometric properties in egyption society according to the sample. The results showed that there were statistically significant differences on the test anxiety scale and the differences were in the male orientation, The results also found that there were significant differences on the overall degree of sensitivity to the reward and punishment and the two factors impulsivity and drive and the differences in the direction of the female, While there were no significant differences between males and females on the sensitivity of punishment and reward responsitivity as another two factors of the sensitivity scale of reward and punishment, The results also showed a positive correlation between the total degree of test anxiety and the overall degree of sensitivity to reward and punishment and its sub-factors (sensitivity to punishment, impulsivity, drive, reward responsitivity).

الكلمات الرئيسية [English]

  • test anxiety
  • sensitivity to reward and punishment
  • sixth primary students