معوقات استخدام التعلم التعاوني مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف الرابع الابتدائي بمدينة القريات من وجهة نظر معلمي التعليم العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة کلية التربية، جامعة جدة

2 باحث بقسم التربية الخاصة کلية التربية، جامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على معوقات استخدام التعلم التعاوني مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف الرابع الابتدائي بمدينة القريات من وجهة نظر معلميهم؛ وعليه، فقد تم تطوير استبانة تکونت من (31) عبارة تقيس أبرز معوقات استخدام التعلم التعاوني التي ورد ذکرها في الأدب التربوي، وهي: معوقات خاصة بالمحتوى الدراسي، ومعوقات خاصة بالبيئة الصفية، ومعوقات خاصة بمعلم الصف في التعليم العام، ومعوقات خاصة بالطلبة أنفسهم. حيث قام الباحثان بتطبيق الاستبانة على (95) معلمًا من معلمي الصف الرابع الابتدائي في المدارس الابتدائية الملحق بها برامج صعوبات التعلم التي بلغ عددها (19) مدرسة؛ وذلک لمعرفة الفروق فيما بينهم في تقدير معوقات استخدام التعلم التعاوني مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف الرابع الابتدائي وفقًا لعدد من المتغيرات، وهي: عدد سنوات الخبرة، والدرجات العلمية التي يحملونها، وتخصصاتهم العلمية. وقد أسفرت النتائج عن أن أبرز معوقات استخدام التعلم التعاوني شيوعًا کانت على النحو التالي: (١) المعوقات المتعلقة بالطلبة، (٢) المعوقات المتعلقة بالمعلم، (٣) المعوقات المتعلقة في البيئة الصفية، (٤) المعوقات المتعلقة بالمحتوى. کما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين يمکن أن تُعزى لمتغيري الخبرة العملية والتخصص الأکاديمي. وفي المقابل، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير الدرجة العلمية کانت لصالح المعلمين الحاصلين على درجة البکالوريوس على حساب حملة الدبلوم العالي والماجستير. وقد أوصى الباحثان بضرورة إعادة النظر في برامج إعداد المعلم سواء قبل أو أثناء الخدمة؛ فضلًا عن إجراء مزيدًا من الدراسات حول هذه المشکلة البحثية لما لذلک من فوائد کبيرة لعل من أهمها استخدام التعلم التعاوني في الصفوف غير المتجانسة والتي تحتوي على بعض الطلبة من ذوي صعوبات التعلم بشکل فعال.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Obstacles Using Cooperative Learning with Students with Learning Disabilities in the Fourth Grade of Elementary Schools in Guryyat from General Education Teachers' Perspectives

المؤلفون [English]

  • Abdul Nasser Al-Ashal Faisal Al-Husseini 1
  • Ahmed Abed Ibrahim Al-Zari 2
1 Assistant Professor, Department of Special Education, College of Education, University of Jeddah
2 Researcher in the Department of Special Education College of Education, University of Jeddah
المستخلص [English]

The aim of this study was to identify the obstacles of using cooperative learning with students with learning disabilities in the fourth grade of elementary school in schools in Qurayyat city from the point of view of their teachers. Therefore, the researchers designed a questionnaire consisting of (31) items measuring the most important obstacles that was mentioned in the literature as: obstacles that were related to the curriculum, obstacles that were related to the classroom environment, obstacles were related to the teachers in the general education classrooms, and obstacles that were to related to the students themselves. The researchers selected (95) fourth grade classroom teachers all of whom their (19) schools contained learning disabilities to find out the differences among them in estimating the obstacles of using cooperative learning with students with learning disabilities based on the following independent variables: The degrees they hold, their years of experience, and their specialties. The results revealed that the most commonly obstacles to the use of cooperative learning were as following: (1) student-related obstacles, (2) teacher-related obstacles, (3) classroom-related obstacles, and (4) content-related obstacles. The results also showed that there were no statistically significant differences between teachers that can be explained by the variables of their years of experience and academic specialization. On the other hand, the results showed that there were statistically significant differences between teachers that can be explained by the variables their academic degrees as those who hold bachelor's degrees were higher in estimating the obstacles more than those who hold higher diplomas and master’s degrees. The researchers recommended that a review the teacher preparation programs, both pre-serves and in-serves. In addition, the researchers recommended that more studies need to be done in this topic in the future.

الكلمات الرئيسية [English]

  • cooperative learning
  • students with learning disabilities
  • general education teachers