استخدام استراتيجية الکتابة العلمية الاستقصائية (SWH) في تدريس العلوم لتنمية التفکير التأملي وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم-کلية التربية-جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف أثر استخدام استراتيجية الکتابة العلمية الاستقصائية (SWH) على تنمية التفکير التأملي وعادات العقل لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي،وتکونت مجموعة البحث من 72 تلميذاً بالصف الأول الإعدادي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. واشتملت مواد البحث وأدواته على دليل المعلملتدريس موضوعات الوحدة باستخدام استراتيجية (SWH)، وأوراق عمل التلاميذ، واختبار التفکير التأملي، ومقياس عادات العقل،وأظهرت نتائج البحث لاستخدام استراتيجية الکتابة العلمية الاستقصائية (SWH) في تدريس العلوم أثر کبير على تنمية التفکير التأملي، وعادات العقل لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، کما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى(0.05) بين درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى لاختبار التفکير التأملي ومقياس عادات العقل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using The Science Writing Heuristic (SWH) Strategy in Teaching Science for Developing The Reflective Thinking and Habits of Mind of Preparatory Stage Pupils

المؤلف [English]

  • Iman Fathi Jalal Gad
Lecturer of curricula and methods of teaching sciences - Faculty of Education - Assiut University
المستخلص [English]

               This research aimed to identify the effect of using the Science Writing Heuristic (SWH) strategy on developing the reflective thinking and habits of mind of preparatory stage pupils. The group of the research was comprised of 72 pupils of the first year preparatory stage, and was divided into a control group and an experimental group. The tools and materials of the research included: teacher’s manual to teach the selected unit using the Science Writing Heuristic (SWH) strategy, students’ worksheets, the Reflective Thinking Test, and Habits of Mind Scale. The results of the research indicated that using the Science Writing Heuristic (SWH) strategy in teaching science has a great effect on developing the reflective thinking and the habits of mind among first year preparatory stage pupils. The results have also shown that there is a positive, statistically significant correlation at level (0.05) between the means of scores of the experimental group on the pre-post administration of both the Reflective Thinking Test and the Habits of Mind Scale.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Science Writing Heuristic (SWH) Strategy
  • Reflective Thinking
  • Habits of Mind
  • teaching Science