فاعلية وحدة مقترحة في العلوم وفق مبادئ التصميم الشامل للتعلم UDL في تنمية الخيال العلمي لدى طالبات المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارک کلية التربية - جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تصميم وحدة مقترحة في العلوم وفق مبادئ التصميم الشامل للتعلم للمرحلة المتوسطة، والتعرف على فاعلية الوحدة المقترحة في تنمية الخيال العلمي لدى طالبات المرحلة المتوسطة في المملکة العربية السعودية. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (39) طالبة من طالبات الصفالأول متوسط، وقامت الباحثة بتصميم مقياس للخيال العلمي کأداة للدراسة. واسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى α 0,05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الخيال العلمي مما يشير إلى فاعلية الوحدة المقترحة في العلوم وفق مبادئ التصميم الشامل للتعلم UDL في تنمية الخيال العلمي لدى طالبات المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed unit in science according to the principles of comprehensive design for learning UDL in developing science fiction among middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • Sarah Badr Mohsen Al-Otaibi
Associate Professor of Curricula and Teaching Methods of Science College of Education - Princess Nora Bint Abdul Rahman University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to design a proposed unit in science according to the principles of the Universal Design for Learning for the intermediate stage, and to identify the effectiveness of the proposed unit in the development of science fiction among intermediate school students in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher used descriptive analytical and quasi-experimental approaches. The study sample consisted of (39) first-grade students. The researcher designed a scale for science fiction as a tool for study. The results of the study findings that there are statistically significant differences at (0.05) level between the means scores of the female students of the experimental group and the control group students in the post-application of the science fiction scale, this indicates the effectiveness of the proposed unit in science according to the principles of UDL in the development of science fiction among intermediate school students in the Kingdom of Saudi Arabia.