خُطة مقترحة لتنمية القيادات المدرسية مهنيًا في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030م

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية جامعة الباحة

2 باحث ماجستير کلية التربية جامعة الباحة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى وضع خطة مقترحة لتنمية القيادات المدرسية مهنيًا في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030م، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي؛ لملاءمته لطبيعة الدراسة، وتکون مجتمع الدراسة من قادة ووکلاء المدارس في مکاتب التعليم بمنطقة الباحة والبالغ عددهم (286) قائدًا ووکيلًا، وبلغت عينة الدراسة (159) قائدًا ووکيلًا، وتوصلت الدراسة إلى أن واقع برامج التنمية المهنية للقيادات المدرسية في المملکة العربية السعودية من وجهة نظرهم جاء بدرجة (موافق)، وعدموجودفروقذاتدلالةإحصائية بين متوسطات استجابة أفراد عينة البحث حول واقع برامج التنمية المهنية للقيادات المدرسية بالمملکة العربية السعودية تعزى لمتغيرات (مکتب التعليم، والمرحلة التعليمية، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة في مجال القيادة، وعدد الدورات التدريبية في مجال القيادة، والعمل الحالي)، بينما جاءت معيقات برامج التنمية المهنية للقيادات المدرسية في المملکة العربية السعودية من وجهة نظرهم بدرجة (موافق بشدة)، کما توصلت الدراسة إلى عدموجودفروقذاتدلالةإحصائية بين متوسطات استجابة أفراد عينة البحث حول معيقات برامج التنمية المهنية للقيادات المدرسية بالمملکة العربية السعودية تعزى لمتغيرات (مکتب التعليم، والمرحلة التعليمية، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة في مجال القيادة، وعدد الدورات التدريبية في مجال القيادة، والعمل الحالي)، وجاءت متطلبات تطوير برامج التنمية المهنية للقيادات المدرسية في المملکة العربية السعودية من وجهة نظرهم بدرجة (موافق بشدة)، وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بأهمية العمل على وضع خطة محددة الأهداف للتنمية المهنية للقيادات المدرسية متوافقة مع رؤية المملکة 2030م، مع ضرورة توافر المؤشرات الدالة على تحقق أهداف هذه الخطة ومدى توافقها مع أهداف رؤية المملکة 2030م، وصياغة خطة التنمية المهنية للقيادات المدرسية بناءً على الاحتياجات الفعلية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed plan for the development of school leaders professionally in light of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision

المؤلفون [English]

  • Sherif Mohamed Mohamed Sherif 1
  • Abdullah bin Ahmed Saeed Al Qubaisi 2
1 Professor of Educational Administration and Planning College of Education Al-Baha University
2 Master researcher, College of Education, Al Baha University
المستخلص [English]

The study aimed to develop a proposed plan for the development of school leaders professionally in the light of the vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030, and the study used descriptive analytical approach; to suit the nature of the study, and the study population of school leaders and agents in the education offices in the area of ​​Al-Baha and the number (286) leaders and agents, and reached a sample The study (159) leaders and agents, and the study found that the reality of the professional development programs for school leaders in Saudi Arabia from their point of view came with a degree of (OK), and the absence of statistically significant differences between the average respondents of the research sample on the reality of professional development programs The intention of school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia is attributed to variables (education office, educational stage, educational qualification, number of years of experience in the field of leadership, number of training courses in the field of leadership and current work). The study also found that there were no statistically significant differences between the average respondents of the research sample on the obstacles of professional development programs for school leaders in Saudi Arabia due to variables (Office of Education, educational stage, Qualification, years of experience in the field of leadership, the number of training courses in the field of leadership, and current work), the requirements for the development of professional development programs for school leaders in Saudi Arabia came from their point of view (strongly agree), and in the light of previous results recommended the importance of work To develop a specific plan for the professional development of school leaders in line with the Kingdom's Vision 2030, with the need to provide indicators to achieve the objectives of this plan and its compatibility with the goals of the Kingdom's Vision 2030, and formulate a professional development plan for school leaders based on actual needs

الكلمات الرئيسية [English]

  • Proposed Plan
  • Professional Development
  • School Leadership
  • Vision of Saudi Arabia 2030