أثرإستخدام إستراتيجية الصف المعکوس في تدريس الإقتصاد المنزلى على تنمية الأهداف الوجدانية لدى الطالب المعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلي کلية التربية النوعية بقنا جامعة جنوب الوادي

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية– جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام إستراتيجية الصف المعکوس في تدريس الاقتصاد المنزلي على تنمية الأهداف الوجدانية لدى الطالب المعلم ، وتکونت مجموعة البحث من مجموعتين الأولى تجريبية (24) طالبة معلمة والثانية ضابطة (24) طالبة معلمة ،واستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي ،ولجمع بيانات الدراسة تم استخدام مقياس تنمية الأهداف الوجدانية ، وأظهرت الدراسة النتائج التالية :

·      وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي 0.05بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي علي مقياس تنمية الأهداف الوجدانية لدي الطالبة معلمة الاقتصاد المنزلي.
·      وجود فرق دال إحصائياً  عند مستوي 0.05 بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق القبلي والبعدي علي مقياس تنمية الأهداف الوجدانية لدي الطالبة معلمة الاقتصاد المنزلي.
·      وجود فرق دال إحصائياً  عند مستوي 0.05 بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية  والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي علي مقياس تنمية الأهداف الوجدانية لدي الطالبة معلمة الاقتصاد المنزلي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The impact of flipped classroom strategy in teaching home economics on developing the affective objectives of student teacher

المؤلفون [English]

  • Fatima Abdul Razzaq Omar 1
  • Mansour Abdel Fattah Ahmed 2
1 Teacher of curricula and home economics teaching methods Specific Education College, Qena South Valley University
2 Instructional technology teacher Specific Education College - South Valley University
المستخلص [English]

The study aimed to identify the effectiveness of the flipped classroom strategy to develop affective objectives of the student teacher. The research group included of (24) student teacher for the experimental groups and (24) one for the control group. The researcher used the descriptive analytical and semi-experimental approache, and to collect the data of the study was used the measure of development of emotional goals. The study explained the following results:
-       There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre- and post-application on the competencies of the development of emotional goals of the student home economics.
-       There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the students of the control group in the pre- and post-application on the scale of competencies to develop the emotional goals of the student home economics.
-       There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the post application on the scale of competencies of developing the emotional goals of the student of home economics.      Economics .