تصميم تطبيق إلکتروني قائم على التعلم المتنقل وتقييمه وفق معايير محددة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم تطبيق إلکتروني وتقييمه وفق معايير محددة، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وطبق البحث على عينة تکونت من (98) طالبة و(52) عضو من أعضاء هيئة التدريس، وصممت الباحثة التطبيق الإلکتروني لمقرر تقنيات التعليم والقائم على التعلم المتنقل وأعدت استبانة لتقييمه، وتم التأکد من صدق الاستبانة وثباتها، واُستخدم معامل الارتباط لبيرسون لحساب الاتساق الداخلي للاستبانة و"کرونباخ ألفا" (Cronbach alph) لحساب معامل الثبات، فيما تم استخدام التکرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية لإجابات أفراد عينة البحث، واختبار ت(t-test)  لتحديد قيمة "ت" ومستوى دلالتها الإحصائية لعينتين غير مرتبطتين. وقد أکدت نتائج البحث على أن نسب الموافقة على معايير بنود استبانة التقييم هي نسب عالية من حيث التقييم من قبل أعضاء هيئة التدريس ومن قبل الطالبات، کما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط درجات تقييم أعضاء هيئة التدريس ومتوسط درجات تقييم الطالبات للتطبيق الإلکتروني القائم على التعلم المتنقل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Electronic application design It is based on mobile learning and evaluated according to specific criteria

المستخلص [English]

 The objective of the research is to design an electronic application and evaluate it according to specific criteria, to achieve the research objective, the descriptive survey method was used. The research was applied to a sample of ninety-eight students and fifty-two faculty members , The researcher designed the electronic application of the curriculum of teaching techniques and based on mobile learning and prepared a questionnaire to evaluate it , and The accuracy of the questionnaire was confirmed , Pearson's correlation coefficient was used to calculate the internal consistency of the resolution (and Cronbach alpha) to calculate the coefficient of stability . Frequencies, percentages, and arithmetic averages are used for the answers of research individuals, (T-Test) was used to Identify the value of (T) and the level of statistical significance of two samples is not related. The results of the research confirmed that the approval rates for the criteria of the evaluation questionnaire items are high in terms of evaluation by the faculty members and female students, Results also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of faculty members' assessment and the average scores of female students for the electronic application based on mobile learning. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mobile Learning
  • electronic learning
  • Educational electronic applications
المجلد 72، العدد 72 - الرقم المسلسل للعدد 72
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2020
الصفحة 295-346
  • تاريخ الاستلام: 02 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 31 مارس 2020