الأمن الوظيفي وعلاقته بالأداء الأکاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية جامعة الأزهر- القاهرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الأستاذ المساعد قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية بکلية التربية جامعة عين شمس

2 الأستاذ المساعد قسم الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة بکلية التربية جامعة الأزهر

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين الأمن الوظيفي والأداء الاکاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية للبنين جامعة الأزهر القاهرة، والکشف عن الفروق في استجاباتهم حول درجة الأمن الوظيفي ومستوى الأداء الاکاديمي تبعا لمتغيري الوظيفة وعدد سنوات الخبرة، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي وأداته الاستبانة  لجمع البيانات، ويتکون مجتمع الدراسة من (301) عضوا، وتکونت عينة الدراسة من (185) فردا بنسبة (46,61) % من المجتمع الأصل.
وخرجت الدراسة بالنتائج التالية:
- جاء المتوسط العام للأمن الوظيفي ککل بدرجة تقدير متوسطة، واحتل بُعد" الأمن الأخلاقي" المرتبة الأولى وبدرجة تقدير عالية، تلاه في المرتبة الثانية بُعد " الأمن الأيديولوجي" وبدرجة تقدير متوسطة، وجاء في المرتبة الثالثة وقبل الأخيرة بُعد " الأمن السياسي " وبدرجة تقدير متوسطة، وجاء في المرتبة الرابعة والأخيرة بُعد " الأمن الاجتماعي "، وبدرجة تقدير متوسطة.
- جاء المتوسط العام للأداء الأکاديمي بدرجة تقدير عالية، واحتل بُعد" التدريس" المرتبة الأولى وبدرجة تقدير عالية، تلاه في المرتبة الثانية بُعد " البحث العلمي" وبدرجة تقدير عالية، وجاء في المرتبة الثالثة والأخيرة بُعد " خدمة المجتمع " وبدرجة تقدير عالية.
- وجدت علاقة ارتباطية طردية (قوية) دالة إحصائيا بين درجة الأمن الوظيفي ککل وبين مستوى الأداء الأکاديمي ککل لدى أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية للبنين جامعة الأزهر القاهرة.
- وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع الأمن الوظيفي في بعد (الأمن الأخلاقي)، ومستوى الأداء الأکاديمي في بعد (خدمة المجتمع) لصالح وظيفة عضو هيئة تدريس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relationship Between Job Security and Academic Performance among Faculty Members of The Education College for Boys, Al-Azhar University, Cairo

المؤلفون [English]

  • Hala Abdel Moneim Ahmed Suleiman 1
  • Ashraf Abdel Tawab Abdel Majeed 2
1 Assistant Professor, Department of Comparative Education and Educational Administration Faculty of Education, Ain Shams University
2 Assistant Professor, Department of Management, Planning and Comparative Studies, Faculty of Education Al Azhar university
المستخلص [English]

The study aims to reveal the relationship between job security and academic performance among the faculty members of the Education College for Boys, Al-Azhar University, Cairo. To disclose the differences in their responses about the degree of job security and the level of academic performance according to the job variables and the number of years of experience. To achieve the goal of the study, the relational descriptive approach and its tool , the questionnaire to collect data. The study population consists of (301) members, whereas the study sample consisted of (185) individuals, at a rate of (61.46)% of the parent community.
The study came out with the following results:
- The overall average for job security as a whole came with an average degree of appreciation. The "moral security" ranked first and with a high rating. The second was "ideological security" * with a medium degree of appreciation. The third, before the last was "political security" with a medium degree of appreciation. The fourth and last was "Social Security", with an average score.
- The general average of academic performance came with a high degree of appreciation. "Teaching" came first and with a high degree of appreciation, followed by "scientific research" and with a high degree of appreciation. The third and last was "community service" , with a high degree of appreciation.
- A positive (strong) correlation was found statistically between the reality of job security as a whole and the level of academic performance as a whole.
- There were statistically significant differences between the individual responses of the study sample on the reality of job security in the (moral security) dimension, and the level of academic performance in the (community service) dimension in favor of the position of a faculty member.

الكلمات الرئيسية [English]

  • job security
  • Academic Performance
  • Al-Azhar University
المجلد 72، العدد 72 - الرقم المسلسل للعدد 72
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2020
الصفحة 601-658
  • تاريخ الاستلام: 02 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 31 مارس 2020