دور إدارة الجودة الشاملة في تعزيز المسؤولية المجتمعية لدى الجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ القيادة التربوية المشارک جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور إدارة الجودة الشاملة في تعزيز في تعزيز المسؤولية المجتمعيّة لدى الجامعات السعودية من وجهة نظر القادة لديها من وجهة نظر القادة الأکاديميين فيها ، في ضوء المتغيرات التاليـــــــــة (التخصص الأکاديمي ، الرتبة الأکاديمية ، المرکز الوظيفي) . ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي التحليلي، واستخدم الباحث أداتين تم التأکد من صدقهما وثباتهما؛ الأولى لإدارة الجودة الشاملة وتتکون من (30) فقرة، والثانية للمسؤولية المجتمعيّة وتتکون من (30) فقرة .  وقد تکونت عينة الدراسة من (175) قائداً أکاديمياً بالجامعات السعودية بالرياض في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2018 / 2019 م، وقد أظهرت نتائج الدراسة بعد إجراء التحليل الإحصائيأن الجامعات السعودية تطبق إدارة الجودة الشاملة بدرجة متوسطة من وجهة نظر القادة الأکاديميين فيها. کما بينت النتائج أن الجامعات السعودية تمارس المسؤوليّة المجتمعيّة بدرجة مرتفعة من وجهة نظر القادة الأکاديميين فيها. کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (a 0.05) لدرجة تطبيق إدارة الجودة الشاملة تُعزى لمتغيري (التخصص الأکاديمي، والرتبة الأکاديمية)، باستثناء متغير المرکز الوظيفي. کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (a 0.05) لدرجة ممارسة المسؤولية المجتمعية تُعزى لمتغيرات الدراسة کما أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (a 0.05) بين درجة ممارسة أبعاد إدارة الجودة الشاملة ومستوى المسؤولية المجتمعية،وقد خلصت الدراسة إلى العديد من التوصيات من أهمّها: ضرورة إيجاد ثقافة تنظيمية تتماشى مع متطلبات إدارة الجودة الشاملة والاهتمام بالمسؤولية المجتمعية من قبل الجامعات السعودية من خلال الوظيفة الثالثة للجامعة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Total Quality Management’s Role in Consolidating Social Responsibility at Saudi Universities

المؤلف [English]

  • Tawfeeq Zayed Mohammad AL-Regeb
Professor of Educational Leadership Associate King Saud University
المستخلص [English]

The objective of the present study is to identify the role of Total Quality Management (TQM) in consolidating social responsibility at Saudi universities from the perspective of their academic leaders according to the three following variables: academic specialization, academic rank and job position. To this end, the analytical -survey- descriptive method is used. On the other hand, a couple of tools are employed to verify credibility and consistency: one for TQM (30 paragraphs) and another for social responsibility (30 paragraphs). The sample consists of (175) academic leaders at Saudi universities located in Riyadh in the second semester of the academic year 2018/2019. Upon statistical analysis, the results show that Saudi universities implement TQM with a medium degree, according to the academic leaders. It is also found that Saudi universities practise social responsibility with a high degree, according to the academic leaders. With regard to the implementation of TQM by (a ≥ 0.05), there are differences of statistical indication, which is attributed to the variables of (academic specialization and academic rank) Except for the variable of )job position(. Neither is there a difference of statistical indication by (a ≥ 0.05) for the level of social responsibility practise attributed to the Study variables Except for variable of )job position(. It is also found that there is a connection of statistical indication by (a ≥ 0.05) between how much the TQM dimensions are practised and the level of social responsibility. The conclusion makes several recommendations, most important of which are: the creation of an organizational culture in line with the TQM; more attention by Saudi universities to social responsibility in the university third task.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Total Quality Management (TQM)
  • social responsibility
  • Academic Leaders
المجلد 72، العدد 72 - الرقم المسلسل للعدد 72
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2020
الصفحة 879-941
  • تاريخ الاستلام: 04 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 31 مارس 2020