أساليب التربية النبوية وتوجيهاتها في أحاديث کتاب التهجد في الجامع الصحيح للبخاري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد - کلية التربية جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى التعرف على أهمّ الأساليب التربوية التي استخدَمَها النبيُّ -صلى الله عليه وسلم- في التربية على صلاة الليل، من خلال أحاديث کتاب التهجد في الجامع الصحيح للبخاري، والتعرف على أبرز التوجيهات التربوية المستقاة من أحاديث کتاب التهجد في الجامع الصحيح للبخاري. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الاستنباطي، والمنهج الوصفي، وتوصَّلَت الدراسة إلى عِدَّة نتائج،من أهمها:
-         أهمية تنويع الأساليب التربوية، وضرورة استخدام المُربِّي الأسلوب التربوي الذي يُناسب حال المتُربِّي وواقعه.
-         استخدام النبي -صلى الله عليه وسلم- أساليبَ متنوعةً في التربية على صلاة الليل، ومن هذه الأساليب: الترغيب، والأمر، والمدح والذم، والتعريض، والوصية، والتربية بالموقف.
-         التوصُّل من خلال هذه الدراسة إلى عدد من التوجيهات التربوية المستقاة من أحاديث کتاب التهجد في الجامع الصحيح، ومنها: المحافظة على قيام الليل، الإحسان في العبادة، الاعتدال في العبادة وتجنُّب التشديد على النفس، مسؤولية المؤمن عن أهله وبيته، التثبُّت من صحة الخبر قبل علاج الخطأ.
     وقد خرجت الدراسة بعِدّة توصيات، واقترحت دراسات تربوية أخرى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Prophetic education methods and directives In the hadiths of the Book of Tahajjud in the correct mosque of Bukhari

المؤلف [English]

  • Aisha Bint Hassan bin Shiraz Al-Zahrani
Assistant Professor of Foundations of Education - College of Education, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the most important educational methods that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) used in the education of night prayers through the hadiths of the Book of Al Tahajjud at Al-Jamie Sahih of Al-Bukhari and to identify the most prominent educational guidance derived from the hadiths of the Book of Tahajjud at at Al-Jamie Sahih of Al-Bukhari. To achieve the objectives of the study, the researcher used the deductive and descriptive approaches.
The main results of the study:
-         The importance of diversification of educational methods, and the for the educator to use the educational method that suits the educator’s condition and reality.
-         The Prophet, peace and blessings be upon him, used various methods in night prayers education, and these methods include invitation, commanding, praising, Condemning , allusion, advice, and education by situation.
-         This study reached a number of educational guidance drawn from the hadiths of the Book of Al Tahajjud at Al-Jamie Sahih, including: keeping the night prayer, sincerity in worship, moderation in worship and avoiding difficulty in oneself, the responsibility of the believer towards his family and his home, validation of the news before treating the mistakes.
The study made several recommendations, and proposed other educational studies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Prophetic Education
  • Educational Methods
  • Educational Guidance – the Book of Al Tahajjud
  • Night Prayer
  • Sahih Al-Bukhari
المجلد 72، العدد 72 - الرقم المسلسل للعدد 72
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2020
الصفحة 759-808
  • تاريخ الاستلام: 07 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 31 مارس 2020