أنموذج مقترح لتطـويـر تدريـس العلـوم الشرعية في ضوء نهــج النظـم المـتداخــلة وفاعلـيته في إکسـاب المفـاهـيم الشرعية وتنمـية مـهــارات التفکـير الاستـدلالي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس- کلية التربية – جامعة الملک خالد

2 قسم الإشراف التربوي بإدارة التعليم – محافظة النماص

المستخلص

   هدفت الدراسة إلى تطوير تدريس العلوم الشرعية من خلال بناء أنموذجٍ مقترحٍ في ضوء نهج النظم المتداخلة؛ وتعرُّف فاعليته في إکساب المفاهيم الشرعية وتنمية مهارات التفکير الاستدلالي لدى عينة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مدينة الرياض قوامها (51) تلميذاً، حيث تم اختيار وحدة "الزکاة" من مقرر الفقه؛ لتدريسها للتلاميذ وفقاً لهذا الأنموذج، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهجين: الوصفي بأسلوبَيه: التحليلي وتحليل المحتوى، والتجريبي بتصميمٍ شبه تجريبيٍّ، وتمثلت أدوات الدراسة في اختبارَي المفاهيم الشرعية، ومهارات التفکير الاستدلالي، وتم التوصل للنتائج من أهمها: تحديد قائمةٍ بالمفاهيم الشرعية المراد إکسابها لتلاميذ الصف السادس الابتدائي في وحدة "الزکاة" من مقرر الفقه،کم توصلت الدراسة لبناء أنموذجٍ مقترحٍ في ضوء نهج النظم المتداخلة، وإعداد دليلٍ للمعلم لتدريس وحدة "الزکاة" وفقاً لهذا الأنموذج،کما توصلت الدراسة إلى وجود فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيةٍ عند مستوى دلالة ( ≥ α05.0) بين متوسطَي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الشرعية في مستوى (التذکر، والفهم، والتطبيق، والتحليل، والترکيب، والتقويم)، وفي کل مستويات الاختبار، لصالح المجموعة التجريبية. کما توصلت الدراسة لوجود فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيةٍ عند مستوى دلالة ( ≥ α05.0) بين متوسطَي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير الاستدلالي في مهارة (الاستنباط، والاستقراء، والاستنتاج)، وفي کل مهارات الاختبار، لصالح المجموعة التجريبية.کما توصلت الدراسة إلى وجود حجم تأثيرٍ کبيرٍ، وفاعليةٍ کبيرةٍ لتدريس العلوم الشرعية في ضوء نهج النظم المتداخلة وفقاً للأنموذج المقترح في إکساب المفاهيم الشرعية وتنمية مهارات التفکير الاستدلالي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.
     وفي ضوء هذه النتائج؛ أوصى الباحثان بالإفادة من الأنموذج المقترح في تدريس التخصصات المتنوعة، وتدريب المشرفين التربويين والمعلمين على استخدامه، کما قدَّم الباحثان عدداً من البحوث والدراسات المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

developing the teaching of Sharia Sciences by building a suggested model in the light of the interdisciplinary approach and identifying its effectiveness in the acquisition of Sharia concepts and the development of deductive reasoning skills

المؤلفون [English]

  • Thabet kahlan 1
  • awad alemary 2
1 Department of Curricula and Teaching Methods - College of Education - King Khalid University
2 Educational Supervision Department, Education Department - Al Namas Governorate
المستخلص [English]

This study aimed at developing the teaching of Sharia Sciences by building a suggested model in the light of the interdisciplinary approach and identifying its effectiveness in the acquisition of Sharia concepts and the development of deductive reasoning skills among a sample of (51) sixth-grade students in Riyadh. The unit on "Zakat" from the "Fiqh: Islamic jurisprudence" course was selected to be taught to the students based on this model. In order to achieve the objectives of the study, two descriptive methods were used, content analysis and a quasi-experimental design. The instruments of the study were the tests of Sharia concepts and the test of deductive reasoning skills. The study concluded with identifying a list of Sharia concepts to be taught to the sixth-grade students in the selected unit. The study also developed a suggested model in the light of the interdisciplinary approach and prepared a teacher's guide to teach the "Zakat" module according to this model. The results of the study showed statistically significant differences at the level of (α ≤ 0. 05) between the mean scores of the two experimental and control groups in the post-test of the Sharia concepts in levels of (remembering, understanding, application, analysis, synthesis and evaluation), and in all levels of the test, and in favor of the experimental group. The results also revealed the presence of statistically significant differences at the level of (α ≤ 0. 05) between the mean scores of the two experimental and control groups in the posttest of the deductive reasoning skills (deduction, extrapolation and inference), and in all skills of the test, and in favor of the experimental group. Finally, the results showed a presence of a large effect and great effectiveness for teaching of Sharia sciences in the light of the interdisciplinary approach in accordance to the suggested model in the acquisition of Sharia concepts and the development of reasoning skills among the students of the experimental group. In light of these results, the study recommended the use of the suggested model in teaching of various disciplines and training of educational supervisors and teachers on its use. Moreover, the researchers presented several researches and suggested studies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Teaching development
  • sharia sciences
  • interdisciplinary approach
  • sharia concepts
  • deductive reasoning
المجلد 72، العدد 72 - الرقم المسلسل للعدد 72
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2020
الصفحة 880-960
  • تاريخ الاستلام: 14 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 26 مارس 2020