فاعلية تدريب الذاکرة العاملة والضبط الانتباهي وأثره علي الذکاء السائل لدي المعلمين بعد الخدمة وطلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية  تدريب الذاکرة العاملة والضبط الانتباهي وأثره علي الذکاء السائل لدي المعلمين بعد الخدمة وطلاب کلية التربية ، وتکونت عينة الدراسة من(180) فرد (90 من المعلمين بعد الخدمة ، و90 طالب من طلاب کلية التربية) تم تقسيم کل مجموعه إلي ثلاث مجموعات متکافئة  مجموعة تجريبية أولي وعددهم (30) فرد تم تدريبهم عن طريق مهام الذاکرة العاملة ، مجموعة تجريبية ثانية وعددهم (30) فرد تم تدريبيهم عن طريق مهام الضبط الانتباهي  ومجموعة ضابطة وعددهم (30) فرد دون تدخل  ، واستمر التدريب 28 جلسة لمدة 4 أسابيع ، وتم إجراء قياس قبلي وبعدي للذکاء السائل ، وتشير النتائج إلي أن تدريب الذاکرة العاملة ، والتدريب علي الضبط الانتباهي أدي إلي تحسين العمليات المعرفية الأساسية ، وهذا يؤدي إلي تحسن الذکاء السائل ، وکذلک فان التدريب علي العمليات المعرفية الأساسية يعتمد علي نوع المهمة ، والعمر ، والتفاعل بينهما ، وتدريب الذاکرة العاملة مناسب لکل الأعمار ، والتدريب علي الضبط الانتباهي مفيد أکثر بالنسبة للمعلمين بعد الخدمة ، فقد توصلت الدراسة الي أن هناک فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01)  بين متوسطي المجموعتين التجريبية الأولي والضابطة في التطبيق البعدي لمهام الذاکرة العاملة لصالح المجموعة التجريبية الأولي ، کما أن هناک فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01)  بين متوسطي المجموعتين التجريبية الثانية والضابطة في التطبيق البعدي لمهام الضبط الانتباهي لصالح المجموعة التجريبية الثانية ، کما أن هناک فروق دالة إحصائيا بين متوسطات المجموعة التجريبية الأولي والتجريبية الثانية والضابطة في الذکاء السائل لصالح المجموعتين التجريبيتين الأولي والثانية ، و يمکن أن نستنتج فاعلية تدريب الوظائف المعرفية وأهميته في نقل الخبرات في ظل ظروف تتعلق بنوع المهام

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of working memory training and attention control and its effect on fluid intelligence among after-service teachers and students of the College of Education

المؤلف [English]

  • hamoda hamoda
Instructor of educational psychology College of Education - New Valley University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to identify the effectiveness of training working memory and attention controland its impact on the fluid intelligence of teachers after service and students of the College of Education, and the study sample consisted of (180) individuals (90 teachers after service, and 90 students from students of the College of Education) each group was divided To three equal groups, a first experimental group and their number (30) individuals were trained by working memory tasks, a second experimental group and their number (30) individuals were trained through attention-control tasks and a control group, and their number (30) individuals without interference, and the training lasted 28 sessions for 4 weeks, A pre- and post-measurement of fluid intelligence was performed, indicating the net It was found that training of working memory and training for attention control led to the improvement of basic cognitive processes, and this leads to improving  fluid intelligence, as well as training on basic cognitive processes depends on the type of task, age, and interaction between them, and working memory training is appropriate for all ages, and training I have to focus my attention more usefully on teachers after service, The study concluded that there are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean of the first experimental groups and control in the post application of the working memory tasks in favor of the first experimental group, and that there are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean of the two experimental groups The second and the control in the post application of the attention control tasks in favor of the second experimental group, and there are statistically significant differences between the averages of the first and the experimental group and the second in the fluid intelligence in favor of the first and second experimental groups, and we can conclude the effectiveness of training cognitive jobs and its importance in transferring experiences under conditions related to the type of assignments

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: working memory
  • attention control
  • fluid intelligence
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 317-367
  • تاريخ الاستلام: 24 فبراير 2020
  • تاريخ المراجعة: 27 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 24 مارس 2020