تدريب معلمي العلوم حديثي التخرج على دمج المستحدثات التکنولوجية في تخطيط الدروس في ضوء متطلبات التعلم الرقمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية - جامعة طنطا

2 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية - جامعة طنطا

المستخلص

  استهدف البحث الحالي اکساب معلمي العلوم حديثي التخرج بکلية التربية جامعة طنطا أداءات دمج المستحدثات التکنولوجية في تخطيط دروس العلوم وفق المراحل الأساسية لنموذج دورة التعلم الخماسية 5E Model، وذلک من خلال بيئة تدريب مقترحة من قبل الباحثتان ذات شکلين (إلکتروني – وجها لوجه)، بالاضافة إلى الکشف عن اتجاهات عينة البحث نحو دمج التکنولوجيا في تدريس العلوم. ولتحقيق هذا الهدف استخدم البحث الحالي إجراءات تصميم دراسة الحالة من أجل أن يکون هناک مراقبةحثيثة ودقيقةلکيفيةتفاعلالطلاب المعلمين عينة البحثمعخبرةتخطيطالدروس خلال بيئة التدريب المقترحة، ومن ثم دراسة أداءات کل طالب من الطلاب المعلمين عينة البحث دراسة متعمقة. واعتمد البحث الحالي على عينة قوامها(15) معلما ومعلمة.
  وقد تم تقدير أداء کل معلم في تخطيط درس العلوم وفق نموذج 5E باستخدام قائمة تقدير معدة لهذا الغرض، وتقدير أدائه أيضا في دمج المستحدثات التکنولوجية خلال خطة الدرس باستخدام قائمة تقدير معدة لهذا الغرض. کما تم إعداد مقياس اتجاه عينة البحث نحو دمج التکنولوجيا في تدريس العلوم.
  وقد کشفت النتائج عن أن بيئة التدريب المقترحة کان لها أثر في اکساب الطلاب المعلمين عينة البحث أداءات تخطيط دروس العلوم وفق نموذج 5E مع دمج المستحدثات التکنولوجية بدرجة تکاد تقترب من الممتاز(بمستوى أداء عالٍ) بالاضافة إلى الکشف عن بعض جوانب القصور في بيئة التدريب المقترحة. کما کشفت النتائج عن أن درجة توافر الاتجاة نحو الدمج التکنولوجى لدى عينة البحث کانت بدرجة موافق حيث کان المتوسط الحسابى للمقياس ککل (3.93) وبمتوسط نسبى (78.6 %) وان قيم الموافقة على الاتجاة نحو الدمج التکنولوجى لدى أفراد العينة تراوحت بين (4.37 -  3.00) وبنسب مئوية تراوحت بين (87.39% - 60.00%). ويوصي البحث بعمل دورات تدريبية لمعلمي العلوم أثناء الخدمة تتضمن تنمية مهارات دمج المستحدثات التکنولوجية في التدريس. وإعادة النظر في المقررات التي تقدمها کليات التربية من حيث تطويرها ودمجها للمستحدثات التکنولوجية في التدريس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Training Newly Graduated Science Teachers to integrate Technological Innovations In planning lessons In light of digital learning requirements

المؤلفون [English]

  • hanan aboraya 1
  • doaa abdelaziz 2
1 Professor of Curricula and Teaching Methods of Science Faculty of Education - Tanta University
2 Teacher of curricula and methods of teaching science Faculty of Education - Tanta University
المستخلص [English]

Abstract:
  The current research aimed to gain newly graduated science teachers at the Faculty of Education, Tanta University, the performances of integrating technological innovations in the planning of science lessons according to the basic stages of the 5E model, through a training environment proposed by the two researchers in two forms (electronic - Face to face), in addition to detecting the trends of the research sample towards technological integration in the teaching of science.
   To achieve this goal, the current research used case study design procedures in order to have rigorous and accurate monitoring of how students interactwith sample research with lesson planning experience during the proposed training environment, and then study the performances of each student teacher specimen in depth. The current research relied on a sample of 15 teachers. Each teacher's performance in science lesson planning was assessed in model 5E using a grade list designed for this purpose, and also in integrating technological innovations during the lesson plan using a grade list designed for this purpose. The research sample trend gauge has also been developed towards technological integration in science teaching.
 The results revealed that the proposed training environment had an impact on the performance of student teachers, the performances of science lesson planning in the 5E model, and the integration of technological innovations to a degree of near-excellent (high performance) as well as the detection of some shortcomings in the proposed training environment. . The results also revealed that the degree of availability of technological integration in the research sample was ok, with the average computational scale as a whole (3.93) and a relative average (78.6) and the values of approval for technological integration in the sample members ranged from (4.37 to 3.00) and percentages ranged from (4.37 to 3.00) and percentages ranged from (4.37 to 3.00) Between (87.39 - 60.00). The research recommends in-service training courses for science teachers that include the development of skills to integrate technological innovations into teaching. The courses provided by the faculties of education are reviewed in terms of their development and integration of technological innovations in teaching.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Technological Innovations
  • Digital Learning
  • 5E Model 5E Learning Cycle
  • Science Lesson Planning
  • Towards Technological Integration
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 369-437
  • تاريخ الاستلام: 24 فبراير 2020
  • تاريخ المراجعة: 06 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 24 مارس 2020