برنامج مقترح قائم علي نظريتي تعلم لعصر الثورة الصناعية الرابعة باستخدام استراتيجيات التعلم الرقمي وقياس فاعليته في تنمية البراعة الرياضية والاستمتاع بالتعلم وتقديره لدي طالبات السنة التحضيرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلي بناء برنامج قائم علي نظريتي تعلم لعصر الثورة الصناعية الرابعة وهما نظرية العقول الخمسة لجاردنروالنظرية الاتصالية حيث إنها نظريات تعلم حديثة تعمل علي تصميم وتنظيم الأنظمة المعرفية والتقنية التي تخدم صناعة المستقبل القائم علي سياسة الإبتکار وتحليل الأفکار وحل المشکلات واتخاذ القرارات من أجل إعداد جيل قادر علي مسايرة التطورات في شتي المجالات.
     باستخدام بعض استراتيجيات التعلم الرقمي ( الفصول الافتراضية، المشروعات عبر الويب، الرحلات المعرفية عبر الويب، الفصول المقلوبة، التعلم التشارکي، المناقشات المتزامنة والغير متزامنة) حيث لا يکون فيها الترکيز علي التکنولوجيا فحسب، وإنما علي هيکلة عملية التعليم بطريقة تتماشي مع متطلبات عصر الثورة الصناعية الرابعة، بإعادة بناء المفاهيم العلمية بطريقة علمية في ذهن المتعلم، من خلال الربط بين سبل البحث عن المعلومات وتنقيحها وتحليلها وترکيبها وبين التفکير الناقد والإبداعي، باستخدام نظام البلاک بورد Black Board وهو من المنظومات الإلکترونية والاتصالية والتکنولوجية المتطورة، فهو يوفر بيئة تعليمية تفاعلية  تحتوي علي تقنيات متنوعة تختلف فيها وسائل التدريس من القلم، والطباشير إلي االسبورة الذکية والوح الذکي والأجهزة المحمولة، والنقل الإلکتروني للوظائف المدرسية إلي المتعلمين عبر نظم التعلم الإلکتروني المعتمد علي شبکة الإنترنت والبريد الإلکتروني لدعم عملية التعلم والتعليم وإثرائها، والإفادة من هذه التقنيات بشکل فعال في العملية التعليمية، بهدف نقل العملية التعليمية إلي آفاق جديدة.
    والکشف عن فاعلية البرنامج في تنمية تقدير المتعلم لأهمية التعلم الرقمي، وتنمية البراعة الرياضية بمکوناتها الخمسة، وتحقيق الاستمتاع بالتعلم  لدي طالبات السنة التحضيرية.
    


 
وتم إعداد أدوات القياس، وهي:
* اختبار بعض مکونات البراعة الرياضية وهي: (الاستيعاب المفاهيمي، والطلاقة الإجرائية، والکفاءة الإستراتيجية، والاستدلال التکيفي) لدي طالبات السنة التحضيرية. (من إعداد الباحثة)
* مقياس الرغبة في الانتاج لقياس المکون الخامس من مکونات البراعة الرياضية. (من إعداد الباحثة)
* مقياس لقياس تقدير الطالبات لأهمية التعلم الرقمي. (من إعداد الباحثة)
* مقياس لقياس الإستمتاع بالتعلم. (من إعداد الباحثة)
     وتم اختيار مجموعة البحث من طالبات السنة التحضيرية بجامعة القصيم بالمملکة العربية السعودية عددها (112 طالبة)، وتقسيمهم إلي مجموعتين مجموعة ضابطة (53 طالبة) درست مقرر أساسيات الرياضيات بالطريقة التقليدية، ومجموعة تجريبية  (59 طالبة) درست مقرر أساسيات الرياضيات باستخدام البرنامج المقترح، وبتجميع البيانات وتطبيق المعالجات الإحصائية المناسبة توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:
1- فاعلية البرنامج المقترح القائم علي نظريتي التعلم لعصر الثورة الصناعية الرابعة باستخدام استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية مکونات البراعة الرياضية الأربعة (الاستيعاب المفاهيمي، والطلاقة الإجرائية، الکفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التکيفي) لدي طالبات السنة التحضيرية.
2- فاعلية البرنامج المقترح القائم علي نظريتي التعلم لعصر الثورة الصناعية الرابعة باستخدام استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية الرغبة في الانتاج (المکون الخامس من مکونات البراعة الرياضية) لدي طالبات السنة التحضيرية.
3- فاعلية البرنامج المقترح القائم علي نظريتي التعلم لعصر الثورة الصناعية الرابعة باستخدام استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية تقدير طالبات السنة التحضيرية للتعلم الرقمي.
4- فاعلية البرنامج المقترح القائم علي نظريتي التعلم لعصر الثورة الصناعية الرابعة باستخدام استراتيجيات التعلم الرقمي في تحقيق الاستمتاع بالتعلم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

a program based on the learning theories of the fourth industrial revolution, namely, the Five Minds theory of Gardner and the connectivism theory, as they are modern learning theories

المؤلف [English]

  • rasha sabry
Professor of Curriculum and Teaching Methods of Mathematics College of Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

      The current research aimed to build a program based on the learning theories of the fourth industrial revolution, namely, the Five Minds theory of Gardner and the connectivism theory, as they are modern learning theories which aims at designing and organizing knowledge and technical systems which serve the future industry based on innovation policy, analysis of ideas, problem solving and decision-making in order to prepare a generation able to keep pace with development in various fields.
Through the Usage of some digital learning strategies (virtual classes, web- based projects, web-quest, flipped classrooms, collaborative learning, synchronous and asynchronous discussions) where the focus is not only on technology, but on structuring the education process in a way that is consistent with the requirements of the era of the industrial fourth revolution, by reconstructing scientific concepts in a scientific way in the mind of the learner, by linking the ways of searching for information, refining, analyzing and synthesizing it to critical and creative thinking, using the Black Board system, which is one of the advanced electronic, communication and technological systems, it an electronic and communication system, it provides an interactive educational environment that contains various techniques in which teaching methods varies from pen, chalk to smart blackboard, laptops, mobile devices, and electronic transmission of school homework to learners via electronic and Internet-based e-learning systems to support and enrich the learning and teaching process, and take advantage of these technologies effectively in the educational process, with the aim of taking the educational process to new horizons, and revealing the effectiveness of the program in developing the learner's appreciation of the importance of digital learning, developing mathematical proficiency with its five components, and achieving enjoyment of learning among students of the preparatory year.
These measuring tools were developed:
* Test of some components of mathematical proficiency: (conceptual assimilation, procedural fluency, strategic competence, and adaptive reasoning) of preparatory year students, (developed by the researcher)
* The ] desire for production scale to measure the fifth component of mathematical proficiency, (developed by the researcher)
* A scale to measure the students ’appreciation of the importance of digital learning, (developed by the researcher)
* A scale for measuring learning enjoyment, (developed by the researcher.)


 
The research group was chosen from the preparatory year students at Qaseem University in the Kingdom of Saudi Arabia (112 students), and they were divided into two groups, a control group (53 students) studied the curriculum of mathematics via the traditional way, and an experimental group (59 students) studied the curriculum of mathematics using the suggested program, and by collecting Data and the doing the appropriate statistical treatments The researcher reached the following results:
1- The effectiveness of the suggested program based on the learning theories of the fourth industrial revolution era using digital learning strategies in developing the four components of mathematical proficiency (conceptual assimilation, procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning) among students of the preparatory year.
2- The effectiveness of the suggested program based on the learning theories of the fourth industrial revolution using digital learning strategies in developing the desire for production (the fifth component of the mathematical proficiency) among students of the preparatory year.
3- The effectiveness of the suggested program based on the learning theories of the Fourth Industrial Revolution, using digital learning strategies in developing the appreciation of female students in the preparatory year for digital learning.
4- The effectiveness of the suggested program based on the learning theories of the Fourth Industrial Revolution, using digital learning strategies to achieve enjoyment of learning


 

المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 441-540
  • تاريخ الاستلام: 02 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 24 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 02 إبريل 2020