الذکاء الأخلاقى فى علاقته بتوجهات أهداف الإنجاز لدى طلاب کلية التربية بسوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوى کلية التربية- جامعة سوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الذکاء الأخلاقى وتوجهات أهداف الإنجاز، والکشف عن الفروقبينالذکوروالإناثفيالذکاء الأخلاقى، والفروق بينهما فيتوجهات أهداف الإنجاز، ومعرفة إمکانية التنبؤ بالذکاء الأخلاقى من خلال توجهات أهداف الإنجاز. ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية أعدت الباحثة مقياسا للذکاء الأخلاقى، واستخدمت الدراسة مقياس توجهات أهداف الإنجاز إعداد/ ربيع رشوان(2006). وتکونت عينة الدراسة من 250 طالبا وطالبة (125 طالب، 125 طالبة)، بالفرقة الثانية شعب ادبية بکلية التربية جامعة سوهاج، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى 0.01 بين درجات الطلاب على الأبعاد الفرعية لمقياس الذکاء الأخلاقى ودرجاتهم على بعدى أهداف الإتقان)الإتقان/الإقدام،والإتقان/الإحجام)،وکذلک بين درجاتهم الکلية على مقياس الذکاء الاخلاقى ودرجاتهم على هذين البعدين، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذاتدلالة إحصائيةترجع إلى النوع (ذکور، إناث) فى الذکاء الأخلاقى، وکذلک فى الأبعاد الفرعية له، کما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين (الذکور، الإناث) فى أبعاد توجهات أهداف الإنجاز(أهداف الإتقان/الإقدام، أهداف الإتقان/الإحجام (لصالح الإناث وفى أهداف الأداء/الإقدام لصالح الذکور، کما أوضحت النتائج أن أهداف الإتقان/الاقدام، وأهداف الإتقان/الإحجام تفسران 51.2% من التغيرات الحادثة فى الذکاء الأخلاقى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Moral intelligence in its relationship to Achievement Goal Orientations among Sohag Faculty of Education students.

المؤلف [English]

  • sahar abdellah
Instructor of educational psychology Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

            The current study aimed to identifying the relationship between moral intelligence and achievement goal orientations, discover the differences between males and females in moral intelligence, and the differences between them in achievement goal orientations, identifying the predictive ability of moral intelligence through achievement goal orientations. In order to achieve the objectives of the study, the researcher prepared the moral intelligence measure, the achievement goal orientations scale was used prepared by Rabih Rashwan (2006). The study sample consisted of  250 students (125males and 125 females) at the second year of literary divisions at Sohag Faculty of Education.
         The study found a significant positive correlation at 0.01 level between students’scores on the sub-dimensions of the moral intelligence scale and their scores on the two dimensions of Mastery goals (Mastery/ Approach and Mastery/ Avoidance), as well as between their overall scores on the moral intelligence scale and their scores on these two dimensions. The results showed that there were no significant differences due to the gender (male, female) in moral intelligence, as well as in the sub-dimensions of it. There were also a significant differences in (Mastery/Approach, Mastery/Avoidance) in favor of females, and in (Performance/ Approach) in favor of males. The results also showed that (Mastery/Approach and Mastery/Avoidance) explain 51.2% of  the changes in the moral intelligence.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Moral intelligence
  • Achievement Goal Orientations
  • Sohag Faculty of Education students
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 595-636
  • تاريخ الاستلام: 01 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 24 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 06 إبريل 2020