خريطة بحثية مقترحة لتخصص أصول التربية الإسلامية بالجامعات السعودية في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک - قسم العلوم التربوية کلية التربية- جامعة المجمعة-المملکة العربية السعودية

المستخلص

    تهدف الدراسة الحالية إلى بناء خريطة بحثية لتخصص أصول التربية الإسلامية بالجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030م من خلال الکشف عن الحاجات البحثية من منظور أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقام الباحث بتصميم استبانة اشتملت على (45) عنصراً يمثلون أولويات بحثية، وطبقت على (59) عضواً من أعضاء هيئة التدريس تخصص أصول تربية بعدد من الجامعات السعودية.
     وقد انتهت الدراسة إلى تصميم خريطة بحثية مقترحة لتخصص أصول التربية الإسلامية بالجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030، وتحديد مجالات وأولويات بحثية في تخصص أصول التربية الإسلامية تشمل: القضايا الفکرية والثقافية للتربية الإسلامية من أهمها المنهج التربوي الإسلامي وموقفه من النظريات الغربية، وتحديث منظومة مفاهيم التربية الإسلامية. إضافة إلى القضايا الاجتماعية وتشمل: مقومات العمل التطوعي والتکافل الاجتماعي، وأصول المشارکة المجتمعية في الإسلام، وقيم العدل والحرية والمساواة وفق الضوابط الإسلامية. إلى جانب القضايا السياسية والاقتصادية وتشمل: متطلبات الشفافية والمساءلة في التعليم، ودور المجتمع المدني، والاستشراف المستقبلي في الإسلام، والنزاهة ومکافحة الفساد وفق الضوابط الإسلامية. وقد أوصت الدراسة بضرورة تطوير تخصص ومجال أصول التربية الإسلامية وتطوير برامجه وتوجهاته تماشياً مع التطورات الوطنية والعالمية، إضافة إلى تحديد آليات علمية لتطبيق الخريطة البحثية المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed research map for the specialization of the foundations of Islamic education at Saudi universities in the light of KSA vision 2030

المؤلف [English]

  • saad alghahtant
Associate Professor - Department of Educational Sciences   College of Education - Majmaah University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract:
       The current study aims to build a research map for the specialization of Islamic education foundations in Saudi universities in the light of the 2030 vision through the detection of research needs in the fields from the perspective of faculty members in Saudi universities. The study depended on the descriptive method in addressing its topic, and the researcher designed a questionnaire consisting of four axes including (45) elements related to the fundamentals of Islamic education, and were applied to a sample of faculty members, which included (59) in a number of Saudi universities.
      The study concluded with a proposed research map for the specialization of Islamic education in Saudi universities in the light of the 2030 vision and identifying research areas and priorities in the specialization of Islamic education, including the intellectual and cultural issues that included the Islamic educational method and its situation from western theories. The social issues included: the elements of volunteer work and social solidarity, the principles of community participation in Islam, values ​​of justice, freedom and equality according to Islamic rules. The political and economic issues included: the requirements of transparency and accountability in education, the role of civil society, future forecasting in Islam, integrity and combating corruption in accordance with Islamic rules.
       The study recommended the need to develop the specialization and field of Islamic education foundations and to develop its programs and orientations in line with national and international developments, in addition to identifying scientific mechanisms to implement the proposed research map.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Research map
  • Islamic education foundations
  • Saudi vision 2030
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 637-674
  • تاريخ الاستلام: 07 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 30 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 06 إبريل 2020