The Effect of Using the Process Genre Approach on Developing Reflective Writing Skills and Genre Awareness of EFL Faculty of Specific Education Sophomore Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج و طرق تدريس اللغة الانجليزية بکلية التربية النوعية جامعة الزقازيق

المستخلص

This study aimed at investigating the effect of the process genre approach on EFL sophomore students' reflective writing skills and genre awareness. The participants were 60 EFL sophomores at the Faculty of Specific Education, Zagazig University. The study employed a quasi-experimental design in which two groups were assigned, i.e. an experimental group (n=30) and a control one (n=30).  Two instruments were designed by the researcher to collect data, i.e. a reflective writing skills test and a genre awareness scale. Results indicated that experimental group students scored significantly higher than those in the control group on the reflective writing skills test and genre awareness scale. Based on these results, EFL instructors need to incorporate the process genre approach into their teaching of EFL writing skills. More emphasis should be given to develop students' reflective practices and enhance their knowledge of text genres.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

أثر مدخل العملیات و نمط النص فى تنمیة مهارات لکتابة التأملیة و الوعى بنمط النص لدى طلاب الفرقة الثانیة شعبة اللغة الانجلیزیة بکلیة التربیة النوعیة

المؤلف [English]

  • عمرو عبدالوهاب
Lecturer of EFL Curricula and Instruction Faculty of Specific Education, Zagazig University, Egypt
المستخلص [English]

هدف البحث الحالى الى تقصًّی أثر استخدام مدخل العملیات و نمط النص فى تنمیة مهارات الکتابة التأملیة و الوعى بنمط النص لدى طلاب الفرقة الثانیة شعبة اللغة الانجلیزیة بکلیة التربیة النوعیة، و قد تألفت عینة البحث من 60 طالباً و طالبة موزعین على مجموعتین ( مجموعة تجریبیة ن = 30، و مجموعة ضابطة ن = 30)، کما تمثلت أدوات البحث فى اختبار مهارات الکتابة التأملیة و مقیاس الوعى بنمط النص، و اسفرت التحلیلات الکمیة لنتائج الطلاب عن وجود فروق ذات دلالة احصائیة بین متوسطى درجات طلاب المجموعتین للتطبیق البعدى لاختبار مهارات الکتابة التأملیة و مقیاس الوعى بنمط النص لصالح المجموعة التجریبیة، و فى ضوء هذه النتائج تم تقدیم مجموعة من التوصیات.
: مدخل العملیات و نمط النص، الکتابة التأملیة ، الوعى بنمط النص. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • مدخل العمليات و نمط النص
  • الکتابة التأملية
  • الوعى بنمط النص
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 1-37
  • تاريخ الاستلام: 24 فبراير 2020
  • تاريخ المراجعة: 14 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 01 إبريل 2020