فعالية برنامج إرشادي قائم على العلاج المرتکز على التعاطف في خفض اضطراب ما بعد الصدمة لدى ضحايا التنمر الإلکتروني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية - جامعة الملک خالد أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أنماط التنمر الإلکتروني لدى ضحايا التنمر الإلکتروني من طلاب المرحلة المتوسطة؛ کما هدفت إلى تنمية التعاطف مع الذات لدى عينة الدراسة، وکذلک خفض حدة اضطراب ما بعد الصدمة لديهم من خلال برنامج إرشادي مرتکز على التعاطف، وأخيرًا التعرف على مدى استمرارية فعالية البرنامج أثناء فترة المتابعة وتکونت عينة الدراسة من عينة وصفية بلغ قوامها (429) طالباً من ضحايا التنمر الإلکتروني، بينما تکونت العينة التجريبية من (7) طلاب من ضحايا التنمر الإلکتروني منخفضي التعاطف مع الذات ويعانون من اضطراب ما بعد الصدمة، وذلک بمدينة أبها في المملکة العربية السعودية، وقام الباحث بتطبيق عدد من الادوات تمثلت في، مقياس ضحايا التنمر الإلکتروني من إعداد الباحث، مقياس التعاطف مع الذات (Neff, 2003) تعريب الباحث، قائمة اضطراب ما بعد الصدمة (Weathers et al, 2013) تعريب الباحث، المقابلة الإکلينيکية لتشخيص اضطراب ما بعد الصدمة (Weathers et al, 2013) تعريب الباحث، البرنامج الإرشادي المرتکز على التعاطف (إعداد الباحث)، وأشارت النتائج إلى وجود عدد من أنماط التنمر الإلکتروني تعرض لها الضحايا وتمثلت في الاتصالات المشبوهة، النبذ الاجتماعي الإلکتروني، الفضيحة الإلکترونية، الإذلال المتعمد، الخداع الإلکتروني، کما أشارت النتائج إلى فعالية البرنامج الإرشادي في تنمية التعاطف مع الذات وخفض اضطراب ما بعد الصدمة لدى عينة الدراسة، وتم تفسير النتائج في ضوء الأطر النظرية والدراسات السابقة وکذلک في ضوء الأطر الثقافية والمجتمعية لعينة الدراسة الحالية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Counseling Program Based on Compassion Focused Therapy in Reducing of Post-Traumatic Stress Disorder among Cyber Bullying Victims

المؤلف [English]

  • mohamed mostafa
Associate Professor of Special Education   College of Education - King Khalid University Assistant Professor of Mental Health Specific Education College - Ain Shams University
المستخلص [English]

The study aimed to identify patterns of cyber bullying victims among middle school students. It also aimed at developing self-compassion for the study sample, It also aimed to reduce the severity of their post-traumatic stress disorder through a counseling program based on self-compassion focused therapy, and finally to identify the continuity of the effectiveness of the program during the follow-up period. The study sample consisted of a descriptive sample that consisted of (429) victims of cyber bullying, and an experimental sample consisted of (7) students who were victims of cyber bullying, had low self-compassion, and suffered from post-traumatic stress disorder. The participants were from the city of Abha in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher applied a number of tools, such as, the cyber bullying victims scale (prepared by the researcher), the self-compassion scale (Neff, 2003) translated by the researcher, the post-traumatic stress disorder checklist (Weathers et al, 2013) translated by the researcher, the diagnostic clinical interview of post-traumatic stress disorder (Weathers et al, 2013) translated by the researcher, and the counseling program based on self-compassion focused therapy (prepared by the researcher). The results indicated that there is a number of patterns of cyber bullying experienced by the victims; suspicious calls, electronic social ostracism, electronic scandal, intentional humiliation, and electronic deception. The results also indicated the effectiveness of the counseling program in developing self-compassion and reducing post-traumatic stress disorder among the study participants. The results were discussed in the light of the theoretical frameworks and the literature review, as well as in light of the cultural and social frameworks of the current study participants.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Cyber Bullying Victims
  • Post-Traumatic Stress Disorder
  • Compassion Focused Therapy
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 873-968
  • تاريخ الاستلام: 12 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 31 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 13 إبريل 2020